DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4599
Title: Efectos en el nivel de impulsividad-reflexividad a partir de un Programa de Intervención Educativa
Other Titles: Effects on the level of impulsivity-reflexivity from an Educational Intervention Program
Authors: Carbajal LLanos, Yvana Mireya
Keywords: reflexividad;reflexivity;mpulsividad;impulsivity;programa de intervención educativa;educational intervention program;tiempo de latencia;atency time;número de errores;number of errors
Issue Date: 10-May-2021
Publisher: INNOVA Research Journal
Citation: Carbajal Llanos, Y. M. (2021). Efectos en el nivel de impulsividad-reflexividada partir de un Programa de Intervención Educativa. Innova Research Journal, 6(2), 117-132.
Series/Report no.: ;1574
Abstract: La investigación tuvo como objetivo comprobar la efectividad de la aplicación de un Programa de Intervención Educativa en el nivel de impulsividad-reflexividad en un grupo de estudiantes del 3° grado de educación Primaria. El enfoque utilizado fue cuantitativo, de tipo experimental, diseño cuasi experimental. La muestra de estudio fueron 40 estudiantes, que cursaban el 3° tercer grado del nivel primario; de los cuales 20 pertenecieron al grupo experimental y 20 al grupo control a quienes se les aplicó previamente el Test de Emparejamiento de Figuras Familiares Matching Familiar Figures Test (MFF) de Cairns y Cammock como criterio de apareamiento y el Programa PIAAR-R de Gargallo para la fase experimental. El análisis estadístico de los datos obtenidos, permitió comprobar la efectividad del Programa de Intervención Educativa al decrementar el nivel de impulsividad, el tiempo de latencia se incrementa y se disminuye el número de errores en un grupo de estudiantes del 3° grado de Educación Primaria.
Description: The objective of the research was to verify the effectiveness of the application of an Educational Intervention Program at the impulsivity-reflexivity level in a group of students of the 3rd grade of Primary education. The approach used was quantitative, experimental, quasi-experimental design. The study sample was 40 students, who were in the 3rd grade of the primary level; of which 20 belonged to the experimental group and 20 to the control group to whom the Cairns Family Figures Test (MFF) Matching Family Figures Test (MFF) was previously applied as mating criteria and the Gargallo PIAAR-R Program for the experimental phase. The statistical analysis of the data obtained, allowed to verify the effectiveness of the Educational Intervention Program by decreasing the level of impulsivity, the latency time increases and the number of errors decreases in a group of students of the 3rd grade of Primary Education.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4599
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Mayo - Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1574-Texto del artículo-8530-1-10-20210510.pdfEfectos en el nivel de impulsividad-reflexividad649.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.