
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/8728
Title: | Garantías y desafíos jurídicos en la implementación de políticas educativas en el Sistema de Educación Intercultural Bilingüe en Ecuador |
Authors: | Bravo Lozano, Bertha Emely Córdova Alvarado, Andrea Elizabeth (tutor) |
Keywords: | INTERCULTURALIDAD;PLURINACIONALIDAD;ETNOEDUCACIÓN;SEIB |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | LOJA/UIDE/2025 |
Citation: | Bravo Lozano, Bertha Emely. (2025). Garantías y desafíos jurídicos en la implementación de políticas educativas en el Sistema de Educación Intercultural Bilingüe en Ecuador. Facultad de Derecho. UIDE. Loja. 25 p. |
Abstract: | La Educación Intercultural Bilingüe (EIB) en Ecuador revela una brecha entre el marco legal y su aplicación. Con base en la LOEI y la Constitución de 2008, el estudio muestra cómo los derechos colectivos han sido desplazados por políticas monoculturales. Datos del Censo 2022 evidencian subrepresentación, currículo occidentalizado y barreras estructurales. Esta omisión estatal vulnera derechos fundamentales, lo que exige reformas urgentes para un sistema educativo plurinacional, justo y culturalmente pertinente. Intercultural Bilingual Education (EIB) in Ecuador reveals a gap between the legal framework and its implementation. Based on the LOEI and the 2008 Constitution, the study shows how collective rights have been displaced by monocultural policies. Data from the 2022 Census reveal underrepresentation, a Westernized curriculum, and structural barriers. This state omission violates fundamental rights, which requires urgent reforms for a plurinational, fair, and culturally relevant education system. |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/8728 |
Appears in Collections: | Tesis - Derecho |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UIDE-L-TD-2025-48.pdf | CONFIDENCIAL | 131.8 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.