
Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/8648
Title: | Análisis del rendimiento académico de docentes en formación del Centro de Actualización del Magisterio de Durango mediante métodos estadísticos experimentales |
Other Titles: | Analysis of academic performance of Teacher Trainees at the Centro de Actualización del Magisterio in Durango Using Experimental Statistical Methods |
Authors: | Castro Luna, Edgar Jarib Espinosa-Sánchez, Diana María Tapia-Martínez, José René |
Keywords: | rendimiento académico, método experimental, análisis factorial, educación, México.;academic performance, experimental method, factor analysis, education, Mexico. |
Issue Date: | 29-Sep-2025 |
Publisher: | Universidad Internacional del Ecuador |
Citation: | Castro-Luna, E., Espinosa-Sánchez, D. & Tapia-Martínez, J. (2025). Análisis del rendimiento académico de docentes en formación del Centro de Actualización del Magisterio de Durango mediante métodos estadísticos experimentales. INNOVA Research Journal, 10(3), 1-28. https://doi.org/10.33890/innova.v10.n3.2025.2793 |
Series/Report no.: | ;2793 |
Abstract: | El estudio se llevó a cabo en el Centro de Actualización del Magisterio de Durango, México, con el objetivo de identificar la combinación óptima de niveles por factor controlable que favorece el Rendimiento Académico (RA), de 58 docentes en formación del primer semestre de las Licenciaturas en Educación Primaria y Preescolar. Desarrollado bajo un enfoque cuantitativo y empleando el método experimental, se sitúa a nivel explicativo con un método deductivo. Utilizando la metodología Taguchi se evaluaron inicialmente seis factores: docente, grupo, infraestructura, horario de clase, sexo y metodología empleada; obteniendo diferencia de relaciones en: metodología empleada, docente e infraestructura. Con estos se realiza posteriormente un diseño factorial y mediante el Análisis de Varianza (ANOVA) y las pruebas de normalidad (Anderson-Darling), homocedasticidad (Bartlett) y de Tukey, se identifica que el único factor con significancia estadística (p < 0.05) es la infraestructura. Como resultado, se obtienen tendencias favorables tanto del factor docente como de la metodología empleada, no obstante a ser estadísticamente no significativos, por lo que se recomienda explorar a profundidad ambos en posteriores investigaciones. De igual manera, el emplear inicialmente el método Taguchi, seguido del diseño factorial, permitió determinar la mejor combinación de niveles por factor que inciden en el RA de los docentes en formación, implicando que las condiciones físicas del contexto educativo impactan directamente en esta, proporcionando evidencia útil para la toma de decisiones institucionales y la gestión de la planificación del ciclo escolar en cuanto a la asignación de espacios específicos a los grupos de nuevo ingreso. |
Description: | The study was conducted at the Centro de Actualización del Magisterio in Durango, Mexico, with the aim of identifying the optimal combination of levels per controllable factor that enhances Academic Performance (AP) among 58 first-semester pre-service teachers enrolled in the Bachelor's Degrees in Primary and Preschool Education. Developed under a quantitative approach and employing the experimental method, the study is situated at an explanatory level with a deductive method. Using the Taguchi methodology, six factors were initially evaluated: teacher, group, infrastructure, class schedule, gender, and teaching methodology. Differences in relationships were found in teaching methodology, teacher, and infrastructure. A factorial design was subsequently conducted with these three factors, and through Analysis of Variance (ANOVA) and normality (Anderson-Darling), homoscedasticity (Bartlett), and Tukey tests, infrastructure was identified as the only statistically significant factor (p < 0.05). As a result, favorable trends were observed for both the teacher and the teaching methodology factors, although they were not statistically significant; therefore, it is recommended that both be explored in greater depth in future research. Likewise, initially using the Taguchi method followed by factorial design made it possible to determine the best combination of factor levels influencing AP in pre-service teachers, implying that the physical conditions of the educational context have a direct impact on performance. This provides useful evidence for institutional decision-making and for managing the planning of the academic cycle regarding the allocation of specific spaces to newly admitted student groups |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/8648 |
ISSN: | 2477-9024 |
Appears in Collections: | Septiembre - Diciembre |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1. 2793-Maquetado.pdf | Análisis del rendimiento académico de docentes | 1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.