DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6474
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMolina-Molina, Ibeth Johana-
dc.contributor.authorSuárez-Molina, Verónica Johana-
dc.contributor.authorMoreno-Pérez, Elssy Yamile-
dc.contributor.authorDurán-Sánchez, Carlos Alberto-
dc.date.accessioned2023-11-27T16:16:15Z-
dc.date.available2023-11-27T16:16:15Z-
dc.date.issued2023-11-24-
dc.identifier.citationMolina-Molina, I. J., Suárez-Molina, V. J., Moreno-Pérez, E. Y., y Durán-Sánchez, C. A. (2023). Comunicación, educación y desarrollo: el reto de la pandemia. INNOVA Research Journal, 8(3.1), 59-78. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n3.1.2023.2328es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6474-
dc.descriptionThis article presents the results of an investigation conductedbetween 2021 and 2022, whose purpose is the recognition of the most significant transformations, learning and challenges that the pandemic left in the teaching communicative-educational practices, in 19 rural and urban educational institutions in Colombia. in the context of the pandemic caused by COVID 19. The study is carried out based on the analysis of the narratives of teachers and students; therefore, it makes visible the teaching experiences, the use of ICT for teaching and its relevance in the social contexts in which they took place. Methodologically, it is in the qualitative approach and resorts to instruments of the biographical method such as life stories and interviews.Finally, the strength of the narrative experience specified that technological inequalities gave rise to formal and informal practices, with communicative forms that strengthened the social fabric and helped overcome difficulties.es
dc.description.abstractEste artículo presenta los resultados de una investigación realizada entre 2021 y 2022, cuyo propósito fue el reconocimiento de las transformaciones, aprendizajes y retos más significativos que dejó la pandemia en las prácticas comunico-educativas docentes, en 19 instituciones educativas rurales y urbanas en Colombia en el contexto de la pandemia ocasionada por la COVID 19. El estudio se realiza a partir del análisis de las narrativas de docentes y estudiantes; por ello, visibiliza las experiencias docentes, el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación, para la enseñanza y su relevancia en los contextos sociales en los que tuvieron lugar. Metodológicamente, se ubica en el enfoque cualitativo y acude a instrumentos propios del método biográfico como las historias de vida y las entrevistas. Finalmente, la fortaleza de la experiencia narrativa precisó que las desigualdades tecnológicas suscitaron prácticas formales e informales, con formas comunicativas que afianzaron el tejido social y ayudaron superar dificultades.es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries;2328-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjecteducaciónes
dc.subjecteducationes
dc.subjectpraxeologíaes
dc.subjectpraxeologyes
dc.subjectnarrativases
dc.subjectnarrativeses
dc.subjectcomunicaciónes
dc.subjectcommunicationes
dc.subjectcambio sociales
dc.subjectsocial changees
dc.titleComunicación, educación y desarrollo: el reto de la pandemiaes
dc.title.alternativeCommunication, education and development: the pandemic's challengees
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2328-Texto del artículo-12910-1-10-20231123.pdfComunicación, educación y desarrollo994.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.