DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6098
Title: Marca empleadora y generación Z en Ecuador
Authors: Acosta Lozada, Sharyn Paulette
Brito Aguilar, Jorge (Tutor)
Keywords: MARCA EMPLEADORA;GENERACIÓN Z;RETENCIÓN DE TALENTO;ESTRATEGIAS DE RECLUTAMIENTO
Issue Date: 2023
Publisher: GUAYAQUIL/UIDE/2023
Citation: Acosta Lozada, Sharyn Paulette. (2023). Marca empleadora y generación Z en Ecuador. Facultad de Marketing. UIDE. Guayaquil. 77 p.
Abstract: El concepto de marca empleadora ha sido ampliamente estudiado desde diferentes perspectivas, adaptando los principios del branding comercial al ámbito de los recursos humanos. Se ha explorado la gestión de la carrera interna, el compromiso emocional con la empresa y la relación entre el atractivo de la marca empleadora y la intención de aplicar a vacantes, entre otros aspectos. A pesar de la diversificación de la literatura y la generación de propuestas más concretas, Latinoamérica, especialmente Ecuador, carece de suficiente bibliografía para desarrollar estrategias de atracción y retención de talento que se ajusten al contexto geográfico y a las características generacionales de su población. El objetivo general de esta tesis fue describir a la generación Z en Guayaquil, enfocándose en sus percepciones y costumbres relacionadas con el mercado laboral. Los objetivos específicos incluyeron determinar los estímulos que los impulsan a postular a un trabajo, comparar el perfil de la generación Z ecuatoriana con el perfil descrito en la literatura, identificar las experiencias que influyen en su decisión de permanecer en un empleo, destacar las aptitudes de alto potencial y desarrollar sugerencias de comunicación y retención para el reclutamiento...The concept of employer branding has been widely studied from different perspectives, adapting the principles of commercial branding to the field of human resources. The management of internal career, emotional commitment to the company, and the relationship between the attractiveness of the employer brand and the intention to apply for vacancies have been explored, among other aspects. Despite the diversification of literature and the generation of more specific proposals, Latin America, especially Ecuador, lacks sufficient bibliography to develop talent attraction and retention strategies that align with the geographical context and generational characteristics of its population. The general objective of this thesis was to describe Generation Z in Guayaquil, focusing on their perceptions and habits related to the job market. Specific objectives included determining the stimuli that drive them to apply for a job, comparing the profile of the Ecuadorian Generation Z with the profile described in the literature, identifying the experiences that influence their decision to stay in a job, highlighting high-potential aptitudes, and developing communication and retention suggestions for recruitment...
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/6098
Appears in Collections:Tesis - Marketing

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UIDE-G-TMK-2023-2.pdfTESIS A TEXTO COMPLETO604.65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.