Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5100
Title: | Influencia de factores personales e institucionales en el rendimiento académico de universitarios mexicanos |
Other Titles: | Influence of personal and institutional factors on the academic performanceof Mexican college students |
Authors: | Méndez-Rodríguez, Roxanna Daniela Arellano-González, Alejandro Ríos-Vázquez, Nidia Josefina Carballo-Mendívil, Blanca |
Keywords: | calidad de la educación;educational quality;tutoría;tutoring;estrategias educativas;educational strategies;rendimiento escolar;school performance |
Issue Date: | 10-May-2022 |
Publisher: | INNOVA Research Journal |
Citation: | Méndez-Rodríguez, R. D., Arellano-González, A., Ríos-Vázquez, N. J., y Carballo-Mendívil, B.(2022). Influencia de factores personales e institucionales en el rendimiento académico de universitarios mexicanos. INNOVA Research Journal, 7(2),16-39. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n2.2022.2063 |
Series/Report no.: | ;2063 |
Abstract: | La presente investigación tuvo como objetivo identificar los factores que afectan el rendimiento académico y determinar en qué medida el programa de tutorías coadyuva e impacta para la incorporación a la universidad y mejora del desempeño. El diseño fue exploratorio y correlacional, aplicando un instrumento (Alfa de Cronbach=0.8) a 186 universitarios mexicanos. Los resultados no demostraron diferencias significativas entre las características sociodemográficas y promedio universitario, aptitudes, actitudes y grado de satisfacción del curso tutorial. Sin embargo, se encontró una correlación significativamente positiva entre las sesiones de Tutorías vs índices de la dimensión Autoevaluación (0.225 a 0.352) por lo que los cursos de tutorías inciden indirectamente con el promedio universitario mediante el desarrollo de aptitudes y actitudes en el estudiante. Finalmente se sugiere la modificación periódica de los contenidos por otros que se adapten a las nuevas generaciones, a fin de atender las necesidades representadas con los índices más bajos. |
Description: | The objective of this research was to identify the factors that affect academic performance and to determine if the tutoring program contributes to and impacts university incorporation and performance improvement. The design was exploratory and correlational, applying an instrument (Cronbach's alpha=0.8) to 186 mexican university students. The results showed no significant differences between sociodemographic characteristics and grades, aptitudes, attitudes and satisfaction with the tutorial course. However, a significantly positive correlation was found between the tutoring sessions vs. indexes of the self-evaluation dimension (0.225 to 0.352), which means that the tutoring courses indirectly affect the grades through the development of aptitudes and attitudes in the student. Finally, it is suggested to periodically update the contents with others that are adapted to the new generations, with the purpose of responding to the needs represented by the lowest indexes. |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5100 |
ISSN: | 2477-9024 |
Appears in Collections: | Mayo - Agosto |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2063-Texto del artículo-10818-1-10-20220510.pdf | Influencia de factores personales e institucionales | 1.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.