DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5100
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMéndez-Rodríguez, Roxanna Daniela-
dc.contributor.authorArellano-González, Alejandro-
dc.contributor.authorRíos-Vázquez, Nidia Josefina-
dc.contributor.authorCarballo-Mendívil, Blanca-
dc.date.accessioned2022-05-16T20:43:50Z-
dc.date.available2022-05-16T20:43:50Z-
dc.date.issued2022-05-10-
dc.identifier.citationMéndez-Rodríguez, R. D., Arellano-González, A., Ríos-Vázquez, N. J., y Carballo-Mendívil, B.(2022). Influencia de factores personales e institucionales en el rendimiento académico de universitarios mexicanos. INNOVA Research Journal, 7(2),16-39. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n2.2022.2063es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5100-
dc.descriptionThe objective of this research was to identify the factors that affect academic performance and to determine if the tutoring program contributes to and impacts university incorporation and performance improvement. The design was exploratory and correlational, applying an instrument (Cronbach's alpha=0.8) to 186 mexican university students. The results showed no significant differences between sociodemographic characteristics and grades, aptitudes, attitudes and satisfaction with the tutorial course. However, a significantly positive correlation was found between the tutoring sessions vs. indexes of the self-evaluation dimension (0.225 to 0.352), which means that the tutoring courses indirectly affect the grades through the development of aptitudes and attitudes in the student. Finally, it is suggested to periodically update the contents with others that are adapted to the new generations, with the purpose of responding to the needs represented by the lowest indexes.es
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo identificar los factores que afectan el rendimiento académico y determinar en qué medida el programa de tutorías coadyuva e impacta para la incorporación a la universidad y mejora del desempeño. El diseño fue exploratorio y correlacional, aplicando un instrumento (Alfa de Cronbach=0.8) a 186 universitarios mexicanos. Los resultados no demostraron diferencias significativas entre las características sociodemográficas y promedio universitario, aptitudes, actitudes y grado de satisfacción del curso tutorial. Sin embargo, se encontró una correlación significativamente positiva entre las sesiones de Tutorías vs índices de la dimensión Autoevaluación (0.225 a 0.352) por lo que los cursos de tutorías inciden indirectamente con el promedio universitario mediante el desarrollo de aptitudes y actitudes en el estudiante. Finalmente se sugiere la modificación periódica de los contenidos por otros que se adapten a las nuevas generaciones, a fin de atender las necesidades representadas con los índices más bajos.es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVA Research Journales
dc.relation.ispartofseries;2063-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectcalidad de la educaciónes
dc.subjecteducational qualityes
dc.subjecttutoríaes
dc.subjecttutoringes
dc.subjectestrategias educativases
dc.subjecteducational strategieses
dc.subjectrendimiento escolares
dc.subjectschool performancees
dc.titleInfluencia de factores personales e institucionales en el rendimiento académico de universitarios mexicanoses
dc.title.alternativeInfluence of personal and institutional factors on the academic performanceof Mexican college studentses
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Mayo - Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2063-Texto del artículo-10818-1-10-20220510.pdfInfluencia de factores personales e institucionales1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.