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Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4952
Title: Estudio comparativo de las oscilaciones de trabajo de la suspensión en sistema uniball
Authors: Correa, Kevin
Flores, Saúl
Keywords: UNIBALL;MANIOBRABILIDAD;AMORTIGUACIÓN;CONFORT
Issue Date: 2021
Publisher: QUITO/UIDE/2021
Citation: Correa, Kevin; Flores, Saúl. (2021). Estudio comparativo de las oscilaciones de trabajo de la suspensión en sistema uniball. Facultad de Mecánica Automotriz. UIDE. Quito. 101p.
Abstract: El sistema de suspensión de un vehículo permite la correcta estabilidad del mismo, así como brinda mayor seguridad y confort para los pasajeros. Como parte del sistema de suspensión tenemos a los amortiguadores, estos cumplen un papel fundamental, ya que transforman la energía cinética producida en el vehículo a energía calorífica. Existe una gran variedad de amortiguadores, sin embargo, los más frecuentes en vehículos de media y baja gama son los hidráulicos. Podemos observar también que un automóvil puede tener un sistema de suspensión convencional o sistema Uniball, el análisis comparativo de los mismos nos sirve para determinar qué sistema supera de mejor manera las pruebas a los que serán sometidas. Los vehículos fueron sometidos a diversos estudios, uno de ellos es la oscilación y frecuencia que emite la suspensión al momento de ponerla a prueba. En conclusión, se llegó a determinar que la suspensión Uniball, brinda mejores prestaciones tanto de confort y seguridad en comparación a la suspensión convencional de un vehículo, con la finalidad de que cumpla con los exigentes esfuerzos en carreteras en mal estado. The vehicle´s suspension system allows a correct stability, and provides greater safety and comfort for passengers. As one part of the suspension system, we have the shock absorbers. These play a fundamental role, since they transform the kinetic energy produced in the vehicle into heat energy. There is a wide variety of shock absorbers, however, the most common in medium and low-end vehicles are hydraulic ones. We can also observe that a car can have a conventional suspension system or Uniball system, the comparative analysis of the same helps us to determine which system better surpasses the tests to which they will be subjected. With a good level of comfort and stability is the conventional suspension which in turn provides a high level of maneuverability in the car, unfortunately it also hints at a significant disadvantage compared to the other suspension system at the level of a race car. As already mentioned, vehicles are subjected to various studies, one of them is the oscillation and frequency that the suspension emits when it is put to the test. The inherent frequency of the suspension may vary depending on the needs of the uses to which each car is destined and that can be between 1 and 2 Ηz. The frequency of 1.2 Ηz corresponds to that of a person who walks at 7 km / h and therefore the human body is used to it. In conclusion, it was determined that the Uniball suspension provides better benefits in terms of comfort and safety compared to the conventional suspension of a vehicle. This is very useful considering the demanding efforts that the vehicle passes because of bad roads.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4952
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