DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4766
Title: La formación del compromiso ético en investigación educativa: resultados de una experiencia de innovación docente en educación superior
Other Titles: The development of students’ ethic commitment in educational research: An innovative teaching experience in higher education
Authors: Corbella Molina, Laura
Sanz Escutia, Clara
Arnau Sabates, Laura
Keywords: investigación educativa;educational research;educación ética;ethics education;formación de investigadores;research training;educación superior;higher education;innovación docente;teaching innovation
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Corbella Molina, L., Sanz Escutia, C., y Arnau Sabates, L.(2021). La formación del compromiso ético en investigación educativa: resultados de una experiencia de innovación docente en educación superior. INNOVA Research Journal, 6(3), 135-154. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1772
Series/Report no.: ;1772
Abstract: La formación inicial de los investigadores en educación es determinante para garantizar la adquisición de conocimientos y de técnicas que contribuyan a la calidad de la investigación, y también para el desarrollo de su competencia ética. Este trabajo presenta los resultados de la aplicación de una innovación educativa para mejorar la competencia ética en una asignatura de investigación educativa. El objetivo es evaluar la adquisición de dicha competencia en un grupo de 80 estudiantes de los grados de Pedagogía y Educación Social. Para ello, a través de un enfoque cuantitativo, se llevó a cabo un diseño pre-experimental pretest-postest. El instrumento de recogida de información fue un cuestionario en el que se exponían ciertos dilemas éticos comunes en los procesos de investigación. Para analizar los resultados cuantitativos se usó la prueba T-test, y para las respuestas abiertas se llevó a cabo un análisis de contenido siguiendo un proceso de categorización deductivo-inductivo. El estudio pone de manifiesto que el proceso de innovación docente ha contribuido a desarrollar y mejorar la competencia ética en la investigación educativa, aunque el discurso de los estudiantes tiende a ser muy normativo, justificando el carácter ético de sus decisiones apelando a protocolos y/o normas. Surge la necesidad de fomentar más la reflexión crítica y la responsabilidad individual. Se concluye que el desarrollo de la competencia ética en la investigación educativa no solamente necesita el compromiso de los docentes y del alumnado, sino también de las instituciones de educación superior.
Description: The initial training of educational researchers is crucial to ensure the acquisition of knowledge and techniques that contribute to the quality of research, and also to the development of their ethical competence. This paper presents the results of the application of an educational innovation in the classroom to improve student’s ethical competence in an educational research course. The aim is to evaluate the acquisition of this competence in a group of 80 students of the degrees of Pedagogy and Social Education. To this end, a pre-experimental pretest-posttest design was carried out using a quantitative approach. The instrument used to collect information was a questionnaire in which certain ethical dilemmas common to research processes were presented. A t-test was used to analyse the quantitative results, and for the open-ended responses a content analysis was carried out following a deductive-inductive categorisation process. The study shows that the teaching innovation process has contributed to the development and improvement of ethical competence in educational research, although the students' discourse tends to be very normative, justifying the ethical nature of their decisions by appealing to protocols and/or norms. There is a need to encourage more critical reflection and individual responsibility. It is concluded that the development of ethical competence in educational research needs not only the commitment of teachers and students, but also of higher education institutions.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4766
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1772-Texto del artículo-9430-1-10-20210910.pdfCompromiso ético en investigación763.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.