DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4766
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCorbella Molina, Laura-
dc.contributor.authorSanz Escutia, Clara-
dc.contributor.authorArnau Sabates, Laura-
dc.date.accessioned2021-09-28T19:07:17Z-
dc.date.available2021-09-28T19:07:17Z-
dc.date.issued2021-09-10-
dc.identifier.citationCorbella Molina, L., Sanz Escutia, C., y Arnau Sabates, L.(2021). La formación del compromiso ético en investigación educativa: resultados de una experiencia de innovación docente en educación superior. INNOVA Research Journal, 6(3), 135-154. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1772es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4766-
dc.descriptionThe initial training of educational researchers is crucial to ensure the acquisition of knowledge and techniques that contribute to the quality of research, and also to the development of their ethical competence. This paper presents the results of the application of an educational innovation in the classroom to improve student’s ethical competence in an educational research course. The aim is to evaluate the acquisition of this competence in a group of 80 students of the degrees of Pedagogy and Social Education. To this end, a pre-experimental pretest-posttest design was carried out using a quantitative approach. The instrument used to collect information was a questionnaire in which certain ethical dilemmas common to research processes were presented. A t-test was used to analyse the quantitative results, and for the open-ended responses a content analysis was carried out following a deductive-inductive categorisation process. The study shows that the teaching innovation process has contributed to the development and improvement of ethical competence in educational research, although the students' discourse tends to be very normative, justifying the ethical nature of their decisions by appealing to protocols and/or norms. There is a need to encourage more critical reflection and individual responsibility. It is concluded that the development of ethical competence in educational research needs not only the commitment of teachers and students, but also of higher education institutions.es
dc.description.abstractLa formación inicial de los investigadores en educación es determinante para garantizar la adquisición de conocimientos y de técnicas que contribuyan a la calidad de la investigación, y también para el desarrollo de su competencia ética. Este trabajo presenta los resultados de la aplicación de una innovación educativa para mejorar la competencia ética en una asignatura de investigación educativa. El objetivo es evaluar la adquisición de dicha competencia en un grupo de 80 estudiantes de los grados de Pedagogía y Educación Social. Para ello, a través de un enfoque cuantitativo, se llevó a cabo un diseño pre-experimental pretest-postest. El instrumento de recogida de información fue un cuestionario en el que se exponían ciertos dilemas éticos comunes en los procesos de investigación. Para analizar los resultados cuantitativos se usó la prueba T-test, y para las respuestas abiertas se llevó a cabo un análisis de contenido siguiendo un proceso de categorización deductivo-inductivo. El estudio pone de manifiesto que el proceso de innovación docente ha contribuido a desarrollar y mejorar la competencia ética en la investigación educativa, aunque el discurso de los estudiantes tiende a ser muy normativo, justificando el carácter ético de sus decisiones apelando a protocolos y/o normas. Surge la necesidad de fomentar más la reflexión crítica y la responsabilidad individual. Se concluye que el desarrollo de la competencia ética en la investigación educativa no solamente necesita el compromiso de los docentes y del alumnado, sino también de las instituciones de educación superior.es
dc.language.isoeses
dc.publisherInnova Research Journales
dc.relation.ispartofseries;1772-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectinvestigación educativaes
dc.subjecteducational researches
dc.subjecteducación éticaes
dc.subjectethics educationes
dc.subjectformación de investigadoreses
dc.subjectresearch traininges
dc.subjecteducación superiores
dc.subjecthigher educationes
dc.subjectinnovación docentees
dc.subjectteaching innovationes
dc.titleLa formación del compromiso ético en investigación educativa: resultados de una experiencia de innovación docente en educación superiores
dc.title.alternativeThe development of students’ ethic commitment in educational research: An innovative teaching experience in higher educationes
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1772-Texto del artículo-9430-1-10-20210910.pdfCompromiso ético en investigación763.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.