DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4760
Title: Influencia del aprendizaje basado en problemas en las competencias adquiridas en el curso de base de datos: Caso Universidad Peruana
Other Titles: Influence of problem-based learning on the competencies acquired in the database course: Peruvian University Case
Authors: García Díaz, Bertila Liduvina
Oscanoa León, Raúl Bernabé
Rivera Fritas, Floresmilo
Keywords: capacidades;capabilities;aprendizaje activo;active learning;base de datos;database;metodología;methodology;competencia;competence
Issue Date: 10-Sep-2021
Publisher: Innova Research Journal
Citation: García Díaz, B. L., Oscanoa León, R. B., y Rivera Fritas, F.(2021). Influencia del aprendizaje basado en problemas en las competencias adquiridas en el curso de base de datos: caso universidad peruana. INNOVA Research Journal, 6(3), 17-33. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2021.1728
Series/Report no.: ;1728
Abstract: La investigación aplicada en el curso de bases de datos en la Escuela de Sistemas de una Universidad Estatal, usando la metodología del aprendizaje basado en problemas, tuvo el objetivo de lograr competencias en el mencionado curso. Se buscó enfrentar problemas reales de la carrera. El tipo de estudio es básico, cuantitativo, el diseño es cuasi-experimental, formado por 45 alumnos, divididos en un grupo de control y otro experimental. Como instrumento de medida se utilizó el test, que examinó solución de casos, y que fueron evaluados con rúbricas. Se evaluó las dimensiones de las competencias a lo largo del curso. Si analizamos los resultados de estas dimensiones: Diseño del Modelo Entidad Relación, Diseño de Bases de Datos y Diseño de Bases de Datos a partir de la normalización los resultados son alentadores en el Post-test, ya que se evidencia un promedio de 27 en el grupo de control, que significa un promedio moderado en el límite inferior frente a un promedio de 44 en el grupo experimental, que significa un promedio sobresaliente. Se evidencia que hay un efecto significativo positivo del Aprendizaje Basado en Problemas en el logro de competencias en el curso de Base de Datos.(sig=0.000 < 0.05 rechaza la hipótesis nula)
Description: The applied research in the course of databases in the School of Systems of a State University, using the methodology of Problem-Based Learning, had the objective of achieving competencies in the aforementioned course. It was sought to face real problems of the race. The type of study is basic, quantitative, the design is quasi-experimental, consisting of 45 students, divided into a control group and an experimental group. The test was used as a measurement instrument, which examined the solution of cases, and which were evaluated with rubrics. The dimensions of the competences were evaluated throughout the course. If we analyze the results of these dimensions: Design of the Entity Relationship Model, Design of Databases and Design of Databases from Normalization, the results are encouraging in the Post-test, since an average of 27 is evidenced in the control group, which means a moderate average in the lower limit compared toan average of 44 in the experimental group, which means an outstanding average. It is evidenced that there is a significant positive effect of Problem Based Learning in the achievement of competencies in the Database course. (sig = 0.000 <0.05 rejects thenull hypothesis)
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4760
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1728-Texto del artículo-9412-1-10-20210910.pdfInfluencia del aprendizaje807.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.