DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3958
Title: Convivencia y comunicación escolar: Transformación desde la acción y la participación
Other Titles: Coexistence and school communication: Transformation through action and participation
Authors: Barrios Briceño, Nanci Coromoto
Quiroz Villacís, Jenny Andrea
Marrero Castro, Eli
Gómez Naranjo, María Eugenia
Keywords: convivencia; comunicación; armonía; contexto educativo;coexistence; communication; harmony; educational context
Issue Date: Nov-2019
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Barrios Briceño, N. C., Marrero Castro, E., Gómez Naranjo, M. E., & Quiroz Villacís, J. A. (2019). Convivencia y comunicación escolar: Transformación desde la acción y la participación. INNOVA Research Journal, 4(3.1), 89-107. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.1.2019.1056
Series/Report no.: 1056;
Abstract: La investigación tuvo como propósito Aplicar un Plan de acción dirigido a fortalecer la convivencia ycomunicación en una institución educativa venezolana, a través de la Investigación Acción Participativa apoyada en el Paradigma Crítico. En la faseDiagnóstica, aplicando cuestionario y en grupo de discusión con estudiantes, docentes, administrativos, obreros y representantes surgió que los estudiantes tienen poco compromiso con sus responsabilidades académicas, falta de cooperación por parte de los representantes e incumplimiento de normas de convivencia. Realizada la jerarquización de necesidades y aplicada la matriz FODA, resultó abordar la convivencia escolar. La fase de Planificacióny ejecución permitió organizar y aplicar las actividades. En las fases de evaluación y retroalimentación se obtuvo como resultado que hay disposición para cumplir con las normas de convivencia. Hubo amplia participación de los padres y se resaltó la necesidad de manifestarles amor a los hijos. En la convivencia estudiantil se evidenció la disposición de jóvenes que quieren vivir en una comunidad tolerante y segura. Se concluye que cada una de las actividades ejecutadas generó el compromiso de seguir trabajando en pro de una sociedad capaz y dispuesta a relacionarse respetando la individualidad del otro, desde una comunicación armónica en la convivencia escolar.
Description: The purpose of the research was to apply an Action Plan aimed at strengthening coexistence and communication in a Venezuelan educational institution, through Participatory Action Research supported by the Critical Paradigm. In the Diagnostic phase, applying a questionnaire and a group discussion with students, teachers, administrative staff, workers and representatives, it emerged that students have little commitment to their academic responsibilities, lack of cooperation from representatives and non-compliance with coexistence rules. Once the hierarchy of needs was carried out and the SWOT matrix was applied, it turned out to address school coexistence. The Planning and execution phase allowed to organize and implement the activities. In the evaluation and feedback phases it was obtained as a result that there is willingness to comply with the rules of coexistence. There was broad parental involvement and the need to express love to the children was highlighted. In the student coexistence the disposition of young people who want to live in a tolerant and safe community was evident. It is concluded that each one of the activities carried out generated the commitment to continue working for asociety capable and willing to relate respecting the individual's individuality, from a harmonious communication in school life.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3958
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1056-Texto del artículo-4950-1-10-20191112.pdfConvivencia y comunicación escolar756.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.