DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3716
Title: La gestión del departamento de talento humano en la capacitación y desarrollo del profesorado ecuatoriano
Other Titles: The management of the human talent department in the training and development of the Ecuadorian teaching staff
Authors: Figueroa Martínez, Ericka
Correa Reyes, María Luisa
Gallegos Samaniego, Ana
Keywords: talento humano; capacitación; perfeccionamiento docente;human talent; training; teacher training
Issue Date: 30-Nov-2016
Publisher: INNOVA
Citation: Figueroa Martinez, E. J. (2016). La gestión del departamento de talento humano en la capacitación y desarrollo del profesorado ecuatoriano. INNOVA Research Journal, 1(11), 120-128. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n11.2016.47
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: Esta investigación trata sobre la reingeniería en el departamento de inspección general de las instituciones educativas con la finalidad de fortalecer y realizar cambios positivos para las instituciones de acorde a lo estipulado en nuestra ley educativa. La metodología de esta investigación fue un estudio de tipo bibliográfico. Se verifico y se comprobó las siguientes problemáticas existenciales: desvinculación del departamento de talento humano con la academia, la participación efectiva del docente en círculos de estudio (espacios generados en los horarios establecidos por el jefe de talento humano) y la falta de vínculos de redes colectivos de aprendizajes con la unidad educativa de manera nacional e internacional, es lo que se tratará en esta investigación. Existe un vacío en este tema debido a que revisando en las referencias bibliográficas las instituciones particulares en el Ecuador no apertura la movilidad para el perfeccionamiento docente. Los resultados más importantes fueron medibles y observables a través de las posturas científicas que demuestra el focus group donde se evidencia que el líder de esa muestra no gestiona la academia y ciencia dentro de su entorno educativo, es decir, no está cumpliendo su rol como autoridad que promueve la calidad de la institución educativa. La propuesta se basa en una línea operativa de los indicadores de talento humano.
Description: This research is about reengineering in the department of general inspection of educational institutions in order to strengthen and make positive changes for institutions according to what is stipulated in our educational law. The methodology of this research was a bibliographic study. The following existential problems were verified and verified: the disengagement of the human talent department with the academy, the effective participation of the teacher in study circles (spaces generated in the schedules established by the chief of human talent) and the lack of network links Collective learning with the educational unit nationally and internationally, is what will be discussed in this research. There is a vacuum in this subject because reviewing in the bibliographical references the particular institutions in Ecuador do not open the mobility for the improvement of teaching. The most important results were measurable and observable through the scientific positions shown by the focus group where it is evident that the leader of that sample does not manage the academy and science within its educational environment, that is, it is not fulfilling its role as an authority, which promotes quality in the educational institution. The proposal is based on an operational line of human talent indicators.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3716
Appears in Collections:Noviembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (9).pdf481.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.