DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3634
Title: Diagnóstico de la calidad de vida laboral, engagement y burnout en trabajadores de una institución de educación superior del Ecuador
Other Titles: Diagnosis of quality of work life, engagement and burnout in workers of a higher education institution of Ecuador
Authors: Armijo, María Isabel
Portalanza Chavarrí­a, Alexandra Cecilia
Keywords: engagement; calidad de vida profesional; burnout;quality of work life; engagement; burnout
Issue Date: 27-Dec-2017
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Armijo, M. I., & Portalanza Chavarrí­aA. C. (2018). Diagnóstico de la Calidad de Vida Laboral, Engagement y Burnout en Trabajadores de una Institución de Educación Superior (IES) en Ecuador. INNOVA Research Journal, 2(12), 153-165. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n12.2017.295
Series/Report no.: ;295
Abstract: Durante las últimas décadas en Ecuador, las Instituciones de Educación Superior (IES) se han visto envueltas en cambios de origen regulatorios que las obligan a realizar ajustes en sus estructuras afectando a sus colaboradores. El objetivo central de este artículo es estudiar la calidad de vida laboral, el engagement y el burnout en los trabajadores de las áreas administrativas y académicas de una IES. Se inicia con una revisión de la literatura de los constructos calidad de vida laboral, engagement y burnout, sus definiciones y principales características. A través de un estudio empírico realizado a 265 trabajadores de una IES se determina su nivel de calidad de vida y se identifican las dimensiones que más contribuyen a su engagement. De la misma forma, se evalúa el burnout y se presentan las variables que más inciden. A manera general se concluye que existe un buen nivel de engagement, una percepción de calidad de vida laboral alto y un bajo nivel de burnout.
Description: During the last decades in Ecuador, the Institutions of Higher Education (IHE) have been involved in regulatory changes that force them to make adjustments in their structures affecting their personnel. The main objective of this article is to study the quality of working life, engagement and burnout among workers in the administrative and academic areas of an IHE. It begins with a review of the literature on the constructs of quality of work life, engagement and burnout, their definitions and main characteristics. Within an empirical study from 265 workers of an HEI that will determine their level of quality of life and identifies the dimensions that most contribute to their engagement. In the same way, the burnout is evaluated and the variables that most affect are presented. In general, it is concluded that there is a good level of engagement, a perception of a high quality of work life and a low level of burnout.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3634
ISSN: 2477-9024
ISMN: https://doi.org/10.33890/innova.v2.n12.2017.295
Appears in Collections:Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (12).pdf333.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.