DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3457
Title: Análisis Descriptivo Comparativo Entre Proyectos Integradores De Saberes En Carreras A fines A Comunicación
Other Titles: Comparative Descriptive Analysis between Projects Integrating Knowledge in Careers Related to Communication
Authors: Salguero Rosero, Rafael
Cedillo Jurado, Tatiana del Rosario
Rodríguez Espinosa, Jorge Ricardo
Keywords: proyectos integradores de saberes, interdisciplinariedad, aprendizaje cooperativo, PIS, transdisciplinariedad;Projects integrating knowledge, interdisciplinary, cooperative learning, PIS, transdisciplinary
Issue Date: 28-Feb-2017
Publisher: INNOVA
Citation: Cedillo Jurado, T. del R. (2017). Análisis descriptivo comparativo entre proyectos integradores de saberes en carreras afines a comunicación. INNOVA Research Journal, 2(2), 142-160. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n2.2017.168
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: El artículo presenta un análisis documental, descriptivo y comparativo entre la metodología de los proyectos integradores de saberes (PIS), ejecutados en la carrera de Diseño Gráfico de Universidad Nacional de Chimborazo (UNACH) y en la carrera de Comunicación Social, mención Publicidad y Diseño, de la Universidad Internacional del Ecuador (UIDE) sede Guayaquil. El objetivo es fundamentar parámetros teóricos, técnicos y metodológicos que garanticen resultados óptimos en subsiguientes proyectos integradores, desde su concepción hasta la evaluación. Presenta aportes teóricos y estructurales que pueden ser aplicados en cualquier campo disciplinar o carrera. La principal conclusión a la que se llega es: el PIS es un método estratégico didáctico para potenciar la autonomía en el aprendizaje, la experimentación y el trabajo multidisciplinario. Proporciona medios y recursos para una evaluación constante, evidenciando, tanto el crecimiento individual del educando como el progreso en equipo. La socialización de los resultados contribuirá a fortalecer las competencias didácticas de los docentes en la enseñanza superior, aplicando el aprendizaje cooperativo.
Description: The article presents a documentary, descriptive and comparative analysis between the integration project methodology of the of knowledge (WEE), executed in Graphical Design career of Chimborazo's National University (UNACH) and Social Communication career mention in Advertising and Design, of the International University of the Ecuador (UIDE) in Guayaquil. The aim is to base theoretical, technical and methodological parameters that guarantee right results in subsequentof integration projects, from his conception up to the evaluation. It presents theoretical and structural contributions that they can be applied in any discipline field or career. The principal conclusion to the one that comes near is: the WEE is a strategic didactic method to promote the autonomy in the learning, the experimentation and the multidisciplinary work. It provides means and resources for a constant evaluation, demonstrating, both the individual growth of the pupil and the progress in equipment. It provides means and resources for a constant evaluation, demonstrating, both the individual growth of the pupil and the progress in equipment. The socialization of the results will help to strengthen the didactic competitions of the teachers in the higher education, applying the cooperative learning.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3457
Appears in Collections:Febrero

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Análisis Descriptivo_febrero_14.pdfAnálisis Descriptivo Comparativo Comunicación721.7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.