DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3323
Title: Análisis de la utilización del entorno virtual de aprendizaje por parte de los docentes
Other Titles: Analysis of the use of virtual learning environment by teachers
Authors: García Calle, Diana Flor
Ruso León, Jorge Antonio
Keywords: tecnología; enseñanza; moodle; plataforma e-learning;technology; teaching; moodle; e-learning platform
Issue Date: 30-Apr-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Ruso León, J. A., & Garcí­a CalleD. F. (2018). Análisis de la utilización del entorno virtual de aprendizaje por parte de los docentes. INNOVA Research Journal, 3(4), 1-14. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n4.2018.443
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: La investigación realizada, analiza la utilización del entorno virtual de aprendizaje (EVA) por parte de los docentes de la Facultad de Economía Agrícola en la Universidad Agraria del Ecuador durante el Primer Semestre del año 2016. Para la recopilación de datos se empleó una encuesta a los 41 docentes que son parte de la Facultad y se realizó la revisión de la sesión del EVA a la que cada docente tiene acceso. Esto permitió conocer la utilización de las actividades y recursos del EVA y las opiniones del profesorado sobre su utilidad. Los datos obtenidos muestran que aunque el 78% de los docentes considera útil el uso del EVA para el proceso de enseñanza/aprendizaje, solo el 12% indican que el EVA representa un elemento fundamental de este proceso. Además, solo el 10% de los docentes poseen iniciativa propia al momento de utilizar el EVA y apenas el 7% de docentes indican que su habilidad para dominar esta herramienta es Excelente. Por otro lado, se confirmó que los profesores ocasionales utilizan con mayor frecuencia el entorno virtual con relación a los de nombramiento. El trabajo realizado identifica la necesidad de formar a los docentes en la utilización adecuada del EVA.
Description: The research carried out analyzes the use of the virtual learning environment (EVA) by the teachers of the Faculty of Agricultural Economics at the Agrarian University of Ecuador during the First Semester of 2016. For the data collection, a The 41 teachers who are part of the Faculty and the review of the EVA session to which each teacher has access. This allowed to know the use of the activities and resources of the EVA and the opinions of the teachers about their usefulness. The data show that although 78% of teachers consider the use of VAS to be useful for the teaching / learning process, only 12% indicate that VAS represents a fundamental element of this process. In addition, only 10% of teachers have their own initiative when using EVA and only 7% of teachers indicate that their ability to master this tool is excellent. In the review of the session for each teacher, it was confirmed that occasional teachers use the virtual environment more frequently in relation to appointment. The work identified identifies the need to train teachers in the proper use of EVA.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3323
Appears in Collections:Abril

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document.pdf354.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.