DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3318
Title: Especificaciones metodológicas para el desempeño docente en nivelación de carreras de educación en el marco del modelo pedagógico universitario
Other Titles: Methodological specifications for teacher performance in leveling education careers within the framework of the university pedagogical model
Authors: Pérez Chávez, Luis Fernando
Mera Cabezas, Luis Alberto
Keywords: metodología; educación superior; modelo pedagógico;methodology; higher education; pedagogical model
Issue Date: 28-Feb-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Luis Fernando, P. C. (2018). Especificaciones metodológicas para el desempeño docente en nivelación de carreras de educación en el marco del modelo pedagógico universitario. INNOVA Research Journal, 3(2.1), 100-110. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.1.2018.673
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: El objetivo del trabajo es identificar las metodologías aplicadas por docentes en nivelación de la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanas y Tecnologías de la Universidad Nacional de Chimborazo, también la apreciación que de esas metodologías tienen los estudiantes. Se elaboró un cuestionario con interrogantes del currículo oficial; instrumento validado por expertos y aplicado a docentes y muestra de estudiantes. El hallazgo es que hay correlación entre las apreciaciones de los dos grupos de actores consultados; sin embargo, el criterio de estudiantes es de menor frecuencia de utilización de esas actividades. Como consecuencia se estructura una propuesta de especificaciones metodológicas guiadas por el modelo pedagógico institucional; estrategia que luego de la validación entrará en pilotaje con una muestra de docentes y estudiantes. La conclusión es que esta metodología debe cursar el ciclo de la mejora contínua como teoría científica que guie la cultura del trabajo académico; además que las metodologías hay que innovar constantemente.
Description: The objective of this research is to identify the methodologies applied by the teachers of leveling in Education Faculty, Humanities and Technology Sciences of the National University of Chimborazo, as well as the appreciation according these methodologies by the students. A questionnaire was elaborated with questions of the official curriculum; this is an instrument validated by experts and this was applied to teachers and also a sample to students. The finding shows that there is a correlation between the opinions of the two stakeholder groups consulted; however, the student criteria is less frequently used for these activities. As a consequence, a proposal of methodological specifications guided by the institutional pedagogical model is structured; this strategy after validation will enter piloting with a sample to teachers and students. The conclusion is that this methodology must follow the cycle of continuous improvement as a scientific theory, this guides the culture of academic research; in addition, methodologies must be constantly innovated.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3318
Appears in Collections:Febrero UIDEAS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (9).pdf594.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.