DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3315
Title: Estrategias cognitivas de aprendizaje en el desarrollo de la retención del léxico en la memoria a largo plazo en la adquisición de un idioma
Other Titles: Cognitive learning strategies in the development of lexical retention in long-term memory in the acquisitionof a language
Authors: Zavala, Gilberto César
Mayorga, Santiago
Borja, Karina
Keywords: estrategias; aprendizaje; cognitivo; léxico; lengua; retención;strategy; learning; lexical; language; cognitive; retention
Issue Date: 30-Apr-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Zavala, G. C., Mayorga, S., & Borja, K. (2018). Estrategias cognitivas de aprendizaje en el desarrollo de la retención del léxico en la memoria a largo plazo en la adquisición de un idioma. INNOVA Research Journal, 3(2.1), 78-86. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.1.2018.725
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: El presente trabajo está focalizado en la importancia de aplicar las estrategias cognitivas de aprendizaje en el aula, con el fin de aprender con éxito el nuevo idioma estas incluyen la repetición, inferencia del léxico, comprensión del significado léxico en cualquier contexto, memorización y retención. Todas estas técnicas implican la manipulación deliberada de la lengua y su información del léxico para mejorar el aprendizaje. El lugar de la investigación sobre las estrategias cognitivas de aprendizaje en el desarrollo de la retención del léxico del inglés, fue la Universidad Central del Ecuador y fueron aplicadas al estudiantado del Primer Nivel del Centro de Idiomas, en el semestre comprendido entre marzo y agosto de 2016. Dentro del proceso de investigación se aplicó la técnica de la entrevista mediante el cuestionario aplicado a 180 estudiantes de la universidad central del Ecuador pertenecientes a nivel A1. Después del análisis de los resultados de la investigación, se puede determinar la gran importancia que tiene al aplicar las estrategias cognitivas en el desarrollo de la retención del léxico, para que los estudiantes puedan tener un buen aprendizaje del idioma inglés, y así no tengan dificultades al desarrollar sus competencias lingüísticas comunicativas en la lengua.
Description: The present research is focused on the importance of applying cognitive learning strategies in the classroom as a fundamental educational tool to improve retention of the students’ lexicon, and this way, teachers can power the language vocabulary and facilitate students ́ English language learning. It is important to determine that cognitive learning strategies are a kind of a learning strategy that students use to learn the new language successfully. These techniques include the repetition, organization of the new language, lexical inference, and comprehension of lexical meaning in any context, memorization and retention. All these techniques involve the deliberation, manipulation of the language skills and its lexical information to improve the language learning. The Language Center of the central University of Ecuador was the place where this research was carried on, considering the students of the level A1, or beginners, in the semester during March and August 2016. Within the research process, a survey technique was applied trough a questionnaire tested to 180 students from the Central university of Ecuador belonging to level A1. After analyzing the results of the research, it is necessary to determine the mighty importance to apply cognitive learning strategies, in the development of lexical retention, so that students have a good and real learning of the English language, and, this way there are not difficulties for students to develop their communicative skills in the new language.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3315
Appears in Collections:Febrero UIDEAS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (6).pdf527.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.