DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3253
Title: La imagen comercial y su influencia socio económica empresarial de los pequeños negocios del cantón Sucre. Ecuador
Other Titles: The commercial image and its socio-economic influence of the small businesses of the canton Sucre. Ecuador
Authors: Lemoine Quintero, Frank Angel
Carvajal Zambrano, Gema
Zamora Cusme, Maryury
Castellanos Pallerols, Graciela
Keywords: imagen comercial; diagnóstico; entorno; sustentable; impacto;Commercial image; diagnosis; environment; sustainable; impact
Issue Date: 28-Feb-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Lemoine Quintero, F. A., Carvajal Zambrano, G., Zamora Cusme, M., & Castellanos Pallerols, G. (2018). La imagen comercial y su influencia socio económica empresarial de los pequeños negocios del cantón Sucre. Ecuador. INNOVA Research Journal, 3(2), 99-112. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.2018.417
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: La investigación se sustenta en contribuir al desarrollo sustentable y socioeconómico empresarial de los pequeños negocios con el objetivo de plasmar una filosofía de servicio que le propicie el cumplimiento de normas empresariales. Los objetivos propuestos están en diagnosticar el entorno empresarial de la parroquia para medir su impacto en las comunidades y evaluar las microempresas a partir de su imagen comercial para definir sus sustentabilidad económica. El método estadístico descriptivo permitió realizar un levantamiento como línea base de la investigación, donde las tiendas barriales represento el 35,7% del total de locales, seguido de los comedores o restaurantes con un 12,9% de representatividad. El estudio del entorno empresarial permitió evaluar el comportamiento de las fuerzas actuantes a nivel de actividad laboral, nivel de instrucción y otras variables consideradas para el estudio. Se analizó la imagen comercial de los negocios donde 67,3% reconoce que la imagen tiene los elementos de la imagen empresarial y solo un 37,2% desconoce los elementos de la imagen comercial. Como resultado se logra que el 50% de los negocios y locales reducen la informalidad laboral garantizando el cumplimiento de los derechos laborales y que el 70% de los negocios desarrollaron estrategias y técnicas que incrementaron las ventas.
Description: The research is based on contributing to the sustainable and socioeconomic development of small businesses with the objective of forming a philosophy of service that promotes compliance with business rules. The proposed objectives are to diagnose the business environment of the parish to measure their impact on communities and to evaluate micro-enterprises based on their commercial image to define their economic sustainability. The descriptive statistical method allowed a survey to be carried out as a baseline of the investigation, where the neighborhood stores represented 35.7% of the total of premises, followed by the dining rooms or restaurants with a 12.9% representativeness. The study of the business environment made it possible to evaluate the behavior of the forces acting at the level of work activity, level of education and other variables considered for the study. The commercial image of the businesses was analyzed, where 67.3% recognize that the image has the elements of the corporate image and only 37.2% ignore the elements of the commercial image. As a result, 50% of businesses and local businesses reduce labor informality by ensuring compliance with labor rights and that 70% of businesses developed strategies and techniques that increased sales.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3253
Appears in Collections:Febrero

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (9).pdf623.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.