DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3180
Title: Coaching educativo: desarrollo de competencias en el educando de nivel superior
Other Titles: Educational coaching: development of competences in higher education
Authors: Alvarez Silva, Luis Antonio
Gudiño-Gómez, Lurdes Sabrina
Macías-Montoya, María Mercedes
Izquierdo Lara, Hugo Santiago
Keywords: coaching; coaching educativo; educación; pedagogía; educación superior; competencias;coaching; educational coaching; education; pedagogy; higher education; skills
Issue Date: 5-Dec-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Alvarez Silva, L. A., Gudiño-Gómez, L. S., Macías-Montoya, M. M., & Izquierdo Lara, H. S. (2018). Coaching educativo: Desarrollo de competencias en el educando de Nivel Superior. INNOVA Research Journal, 3(11), 169-182. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n11.2018.804
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: Los procesos de educación superior tienden a adoptar nuevas metodologías con el fin de potencializar las actividades de enseñanza –aprendizaje. El presente documento tiene como objetivo principal identificar el desarrollo de las competencias académicas a través de la implementación del proceso de Coaching educativo en el nivel superior. El diseño de la investigación obedece a una metodología experimental de tipo pre-experimental (estudio de caso). La muestra estuvo conformada por un total de 121 alumnos de la carrera contable de un Tecnológico público de la ciudad de Guayaquil-Ecuador. El Coaching, en general, es un proceso orientado en el desarrollo potencial del Coachee; además este proceso también puede abordarse desde otros escenarios, por ejemplo: el deporte, el trabajo, la familia, etc. Dentro de las conclusiones del estudio, se contempla que el rol del Coaching educativo tiene características transformadoras en el estudiante, ya que se orienta a la mejora de sus competencias.
Description: The processes of higher education tend to adopt new methodologies in order to potentiate the teaching -learning activities. The main objective of this document is to identify the development of academic competences through the implementation of the educational Coaching process at the higher level. The design of the research is based on an experimental methodology of a pre-experimental type (case study). The sample consisted of a total of 121 students in the accounting career of a public technologist in the city of Guayaquil-Ecuador. Coaching, in general, is a process oriented towards the potential development of the Coachee; In addition, this process can also be approached from other scenarios, for example: sports, work, family, etc. Within the conclusions of the study, it is contemplated that the role of educational Coaching has transforming characteristics in the student, since it is oriented towards the improvement of their competences.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3180
Appears in Collections:Noviembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (4).pdf402.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.