DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7924
Title: Determinantes de la internacionalización empresarial en el sector G46 de Ecuador (2018-2021)
Other Titles: Determinants of Business Internationalization in Ecuador's G46 Sector (2018- 2021)
Authors: Ortega-Orellana, María José
Pinos-Luzuriaga, Luis Gabriel
Abad-Merchán, Matías Jerónimo
Torres-Dávila, Antonio Fabián
Keywords: nternacionalización empresarial; modelo logit; comercio mayorista; determinantes de exportación.;Business internationalization; logit model; wholesale trade; export determinants
Issue Date: 27-Dec-2024
Publisher: Universidad Internacional del Ecuador
Citation: Ortega-Orellana, M., Pinos-Luzuriaga, L., Abad-Merchán, M. y Torres-Dávila, A. (2024). Determinantes de la internacionalización empresarial en el sector G46 de Ecuador (2018-2021). INNOVA Research Journal, 9(4), 53-71. https://doi.org/10.33890/innova.v9.n4.2024.2649
Series/Report no.: 2649;
Abstract: Este estudio examina los determinantes de la internacionalización de las empresas ecuatorianas del sector G46 (comercio al por mayor, excepto vehículos automotores y motocicletas) durante el período 2018-2021. Utilizando datos de la Encuesta Estructural Empresarial (ENESEM) y aplicando un modelo logit a una muestra de 1492 empresas, se identificaron tres factores clave que influyen en la probabilidad de exportación: el capital extranjero, el tamaño de la empresa y la antigüedad. Los resultados indican que las empresas con capital extranjero son 2,83 veces más propensas a exportar que aquellas sin este tipo de capital. El tamaño de la empresa, medido por el logaritmo de los ingresos operacionales, también mostró una relación positiva con la probabilidad de exportación. En contraste, se encontró una relación inversa entre la antigüedad de la empresa y su propensión a exportar. Estos hallazgos proporcionan una comprensión más profunda de los factores que impulsan la internacionalización en este sector clave de la economía ecuatoriana y ofrecen valiosas implicaciones para las empresas que buscan expandirse hacia mercados internacionales, así como para los formuladores de políticas públicas enfocadas en promover la internacionalización empresarial.
Description: This study examines the determinants of the internationalization of Ecuadorian companies in sector G46 (wholesale trade, except motor vehicles and motorcycles) during the period 2018-2021. Using data from the Structural Business Survey (ENESEM) and applying a logit model to a sample of 1,492 companies, three key factors influencing the likelihood of exportation were identified: foreign capital, company size, and age. The results indicate that companies with foreign capital are 2.83 times more likely to export than those without such capital. Company size, measured by the logarithm of operational revenue, also showed a positive relationship with the likelihood of exportation. In contrast, an inverse relationship was found between company age and its propensity to export. These findings provide a deeper understanding of the factors driving internationalization in this key sector of the Ecuadorian economy and offer valuable implications for companies seeking to expand into international markets, as well as for policymakers focused on promoting business internationalization.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7924
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3. 2649-Texto del artículo-14598-1-10-20241227.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.