DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7686
Title: Competencia digital en el aula: la autopercepción de los futuros docentes en Paraguay
Other Titles: Digital competence in the classroom: self-perception of future teachers in Paraguay
Authors: Delia Lucía, Cañete-Estigarribia
Keywords: actitud; educación; competencia digital; formación; TIC.;attitude; education; digital competence; training; ICT.
Issue Date: 10-Sep-2024
Publisher: Universidad Internacional del Ecuador
Citation: Cañete-Estigarribia, D. (2024). Competencia digital en el aula: la autopercepción de los futuros docentes en Paraguay. INNOVA Research Journal, 9(3), 103-121. https://doi.org/10.33890/innova.v9.n3.2024.2562
Series/Report no.: ;2562
Abstract: La creciente importancia de la competencia digital en el ámbito educativo resalta la necesidad de que los futuros docentes tengan sólidas habilidades digitales para garantizar una enseñanza efectiva. Este estudio tiene como objetivo analizar la autopercepción de la competencia digital de los futuros docentes en los Institutos de Formación Docente (IFD) de Paraguay, así como identificar los factores que influyen en dicha percepción. Se utilizó un diseño de investigación transversal con un enfoque exploratorio y una metodología cuantitativa de tipo descriptivo y correlacional. Para la recolección de datos, se aplicó un cuestionario a una muestra representativa de 518 futuros docentes a nivel nacional. Los hallazgos revelan que los participantes perciben tener un nivel intermedio de competencia digital; su formación en Tecnología de la Información y la Comunicación (TIC) se realiza de manera reglada de tipo telemática, y sus actitudes hacia el uso de estas tecnologías son en general positivas. Además, se encontró una correlación media estadísticamente significativa entre la formación en TIC, la actitud hacia estas tecnologías y la competencia digital auto percibida. Las conclusiones del estudio enfatizan que los IFD implementen estrategias metodológicas activas que promuevan actitudes positivas hacia las tecnologías y ofrezcan una formación más sólida en estas áreas. Esto fortalecerá las competencias digitales de los futuros docentes, lo que a su vez puede mejorar la calidad de la enseñanza y el aprendizaje en el contexto educativo actual.
Description: The growing importance of digital competence in the educational field highlights the need for future teachers to have strong digital skills to ensure effective teaching. This study aims to analyze the self-perception of digital competence of future teachers in Teacher Training Institutes (IFD) in Paraguay, as well as to identify the factors that influence such perception. A cross-sectional research design with an exploratory approach and a quantitative methodology of the descriptive and correlational type was used. For data collection, a questionnaire was applied to a representative sample of 518 future teachers nationwide. The findings reveal that participants perceive themselves to have an intermediate level of digital competence; their training in Information and Communication Technology (ICT) is carried out in a regulated telematic manner, and their attitudes towards the use of these technologies are generally positive. In addition, a statistically significant average correlation was found between ICT training, attitude towards these technologies, and self-perceived digital competence. The study's findings emphasize that IFDs should implement active methodological strategies that promote positive attitudes towards technologies and offer more solid training in these areas. This will strengthen the digital skills of future teachers, which in turn can improve the quality of teaching and learning in the current educational context.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/7686
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6. 2562_maquetado.pdfCompetencia digital en el aula: la autopercepción de los futuros docentes en Paraguay703.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.