Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5947
Title: | Implementación del aprendizaje cooperativo, como estrategia didáctica para mejorar el rendimiento académico en Lengua y Literatura |
Other Titles: | Implementation of cooperative learning, as a teaching strategy to improve academic performance in Language and Literature |
Authors: | Vizhñay-Criollo, Juan Pablo Farfán-Pacheco, Pablo Cornelio |
Keywords: | aprendizaje cooperativo;cooperative learning;estrategia didáctica;didactic strategy;rendimiento académico;academic performance;educación básica;basic education;lengua y literatura;language and literature |
Issue Date: | 10-May-2023 |
Publisher: | Innova Research Journal |
Citation: | Vizhñay-Criollo, J. P., y Farfán-Pacheco, P. C.(2023). Implementación del aprendizaje cooperativo, como estrategia didáctica para mejorar el rendimiento académico en Lengua y Literatura. INNOVA Research Journal, 8(2),32-51. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n2.2023.2226 |
Series/Report no.: | ;2226 |
Abstract: | En la actualidad se requiere la innovación académica para alcanzar los objetivos propuestos y lograr mejorar el rendimiento estudiantil; por ello, se presenta en una investigación de tipo descriptiva con un diseño correlacional, un estudio no experimental y transversal en el cual se buscó implementar el aprendizaje cooperativo como estrategia didáctica para mejorar el rendimiento académico de los estudiantes de octavo año de Educación General Básica, paralelo B, en el área de Lengua y Literatura de la Unidad Educativa Cumbe de la Ciudad de Cuenca-Ecuador. Para la recolección de información se empleó el análisis documental y como técnica la aplicación de cuestionarios, además, se analizó el antes y el después de la propuesta innovadora. La población utilizada fue de 32 estudiantes, que es la totalidad de la matrícula del octavo “B”. Los resultados evidencian una mejoría en el rendimiento académico de los estudiantes incluidos en la investigación vinculada a su interacción con variables como la interdependencia, el trabajo en equipo y la autoevaluación; mejorando el compañerismo, reduciendo las peleas y variando el promedio de notas de 7,92 a 8,33; por lo que se recomienda el empleo de este tipo de estrategias para mejorar los resultados en el proceso educativo en cualquier institución académica. |
Description: | Currently, academic innovation is required to achieve the proposed objectives and improve student performance; thus it is presented in a descriptive research with a correlational design, a non-experimental and cross-sectional study in which it was sought to implement cooperative learning as a didactic strategy to improve the academic performance of students in the eighth year of Basic General Education, parallel B, in the area of Language and Literature of the Cumbe Educational Unit of the City of Cuenca-Ecuador. For the collection of information, documentary analysis was used and the application of questionnaires as a technique, in addition, the before and after of the innovative experience were analyzed. The population that was used was thirty-twostudents, which is the entire enrollment of the eighth "B". The results show an improvement in the academic performance of the students included in the research linked to their interaction with variables such as interdependence, teamwork and self-assessment; improving camaraderie, reducing fights and varying the grade point average from 7.92 to 8.33; Therefore, the use of this type of strategies is recommended to improve the results in the educational process in any academic institution. |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/5947 |
ISSN: | 2477-9024 |
Appears in Collections: | Mayo - Agosto |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2226-Texto del artículo-12086-1-10-20230509.pdf | Implementación del aprendizaje cooperativo | 622.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.