DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4937
Title: Propuesta de modelo de gestión para disminuir la deserción de estudiantes de un instituto técnico superior de comunicaciones en el Perú
Other Titles: Proposal for a management model to reduce the desertion of students from a higher technical institute of communications in Peru
Authors: Ruiz-Loayza, Marleni Dorothy
Valdiviezo-López, Raúl
Martínez-Quintanilla, Roy Fernando
Keywords: deserción;dropout;estudiantes;students;motivación;motivation;vocación;vocation;retención estudiantil;student retention
Issue Date: 10-Jan-2022
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Ruiz-Loayza, M. D., Valdiviezo-López, R., y Martínez-Quintanilla, R. F.(2022). Propuesta de modelo de gestión para disminuir la deserción de estudiantes de un instituto técnico superior de comunicaciones en el Perú. INNOVA Research Journal, 7(1), 1-18. https://doi.org/10.33890/innova.v7.n1.2022.1941
Series/Report no.: ;1941
Abstract: Durante el año 2020 los institutos técnicos públicos y privados en el Perú, tuvieron un incremento importante en la deserción de sus estudiantes, como consecuencia del impacto de la pandemia Covid-19, el cual afectó el desempeño de sus estudiantes y la continuación de sus estudios. Esta realidad fue ocasionada por diversos factores: educacionales, psicológicos, económicos, sanitarios, entre otros; que requieren ser resueltas por las autoridades educativas, proponiendo soluciones efectivas para revertir la problemática de la deserción. La investigación tuvo como objetivo proponer modelo de gestión que permita disminuir la deserción estudiantil en un Instituto Técnico Superior de Comunicaciones. El estudio se planteó bajo un enfoque mixto, de nivel comprensivo y de tipo proyectiva, la cual incluyó como instrumentos una encuesta aplicada a 31 estudiantes y 4 entrevistas a colaboradores del instituto: administrador, secretario académico, docente y asistente administrativo. Los resultados de los principales hallazgos, muestran que el instituto requiere mejorar su servicio académico y administrativo, así como desarrollar los programas de estudios de manera adecuada. Asimismo, la investigación identifica alumnos con bajo nivel de formación educativa y desinterés por continuar sus estudios. Se concluye que es ineludible aplicar una gestión administrativa y pedagógica eficaz, implementando actividades de seguimiento, monitoreo y reforzamiento a los estudiantes, brindándoles apoyo psicológico de competencias y mejorando la gestión administrativa de la institución, a fin de disminuir la deserción de estudiantes de un instituto técnico superior de comunicaciones en el Perú.
Description: During the year 2020, public and private technical institutes in Peru, had a significant increase in the dropout rate of their students, because of the impact of the COVID-19 pandemic, which is affecting the performance of its students and the continuation of their studies. This reality was caused by various factors: educational, psychological, economic, health, among others; that need to be resolved by the educational authorities, proposing effective solutions to reverse the problem of dropout. The objective of the research was to propose a management model that allows to reduce student dropouts in a higher technical communications institute.The study was proposed under a mixed, comprehensive and projective approach, which included as instruments a survey applied to 31 students and 4 interviews with collaborators of the institute: administrator, academic secretary, teachers and administrative assistant. The results of the main findings show that the institute needs to improve its academic and administrative service, as well as to develop the study programs appropriately. Likewise, the research identifies students with a low level of educational training and lack of interest in continuing their studies. It’s concluded that it is inescapable to apply an effective administrative and pedagogical management, implementing follow-up, monitoring and reinforcement activities for students, providing psychological support of competencies and improving the administrative management of the institution, in order to reduce the dropout rate of students from a higher technical communications institute in Peru.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4937
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Enero - Abril

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1941-Texto del artículo-10357-2-10-20220111.pdfPropuesta de modelo de gestión1.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.