DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4869
Title: Perfil emprendedor de los estudiantes de la carrera de Economía de la Universidad Técnica de Machala en presencia del COVID-19
Other Titles: Entrepreneurial profile of the students of the Economics career of the Technical University of Machala in the presence of COVID-19
Authors: Campuzano-Vásquez, John Alexander
Cedillo-Chalaco, Luis Fernando
Keywords: emprendedores;entrepreneurs;emprendimiento;entrepreneurship;economía de la ciencia;economics of science
Issue Date: 25-Nov-2021
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Campuzano-Vásquez, J.A., y Cedillo-Chalaco, L.F.(2021). Perfil emprendedor de los estudiantes de la carrera de Economía de la Universidad Técnica de Machala en presencia del COVID-19. INNOVA Research Journal, 6(3.2), 47-62. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n3.2.2021.1939
Series/Report no.: ;1939
Abstract: Las universidades y los institutos tecnológicos ecuatorianos vienen desde hace algún tiempo implementando estrategias educativas curriculares para fomentar el emprendimiento entre sus educandos, bien sea, mediante asignaturas, concursos, ferias, etc., el énfasis de estas propuestas sigue direccionándose a las carreras empresariales e industriales. La presencia del virus pandémico COVID-19 desde el año 2020, ha provocado un retroceso en los mercados mundiales y locales, aumento del desempleo, reducción de ventas y desaceleración de la dinámica empresarial ecuatoriana; por lo que se hace necesario identificar si la presencia de esta enfermedad ha incidido en el perfil emprendedor de quienes acuden a las universidades a formarse; para ello, se utilizó una metodología de enfoque cuantitativo, con alcance descriptivo y correlacional, que permitió evaluar el perfil emprendedor de los estudiantes de la Carrera de Economía de la Universidad Técnica de Machala. Para alcanzar este objetivo se usó un test de actitudes que se basa en 29 preguntas y otras tantas sub preguntas orientadas a la creación de empresas. Este test fue usado en España y Puerto Rico en varias universidades por Veciana y Urbano en 2004 y que ha sido adaptado para la presente investigación. Se encuentra que, los estudiantes se perciben como emprendedores, poseen un adecuado perfil emprendedor (aunque ambas correlacionen moderadamente), y la no existencia de diferencia estadísticamente significativa en el perfil emprendedor entre los estudiantes de todos los semestres analizados.
Description: Ecuadorian universities and technological institutes have been implementing curricular educational strategies for some time to promote entrepreneurship among their students, either through courses, competitions, fairs, etc., the emphasis of these proposals continues to be directed to business and industrial careers. The presence of the COVID-19 pandemic virus since 2020 has caused a setback in world and local markets, increased unemployment, reduced sales and a slowdown in Ecuadorian business dynamics; Therefore, it is necessary to identify whether the presence of this disease has had an impact on the entrepreneurial profile of those who go to universities for training; For this, a quantitative approach methodology was used, with a descriptive and correlational scope, which allowed evaluating the entrepreneurial profile of the students of the Economics Career of the Technical University of Machala. To achieve this objective, an attitudes test was used, which is based on 29 questions and as many sub-questions aimed at business creation. This test was used in Spain and Puerto Rico in several universities by Veciana and Urbano in 2004 and it has been adapted for the present investigation. It is found that the students are perceived as entrepreneurs, have an adequate entrepreneurial profile (although both correlate moderately), and the non-existence of a statistically significant difference in the entrepreneurial profile among the students of all the semesters analyzed.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4869
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1939-Texto del artículo-10103-1-10-20211125.pdfPerfil emprendedor de los estudiantes1.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.