DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4494
Title: Museo de Sitio - Pambamarca
Authors: Puga Serrano, Fernando
Keywords: HISTORIA;CULTURA ANCESTRAL;RUINAS;MUSEO
Issue Date: 2021
Publisher: QUITO/UIDE/2021
Citation: Puga Serrano.,Fernando. (2021). Museo de Sitio - Pambamarca. Facultad de Arquitectura. UIDE Quito. 67p.
Abstract: El proyecto está ubicado en Pambamarca, Cayambe, Ecuador, donde existen varias ruinas de fortalezas Kayambi llamadas Púcaras. Se busca rescatar la memoria del lugar a través de una propuesta respetuosa al contexto histórico, cultural, y natural, impregnando en sus espacios las creencias y simbolismos de la cosmovisión de dichas culturas ancestrales. Se escogió el Púcara de cima por su conexión visual con el resto de ruinas y para recuperar el concepto de ascender de un lugar profano a uno sagrado; con el uso de placas de acero corten se resaltan las ruinas y se perfilan los límites respectivos creando miradores. Se propone una caminaría elevada que conduzca al museo, reduciendo la invasión de esta en el páramo; su forma parte de un muro que honra las murallas de piedra que estuvieron en el sitio, esta alineado para que durante el amanecer ilumine la entrada durante el primer solsticio y la salida en el atardecer del segundo. La composición octogonal compuesta por muros contemporáneos contrastan con el muro de piedra, por su dimensión y materialidad, alcanzando un balance entre pasado y presente. Las distintas galerías se ubican entre los muros del cuadrado, el cual se deforma para crear entradas de luz natural hacia las galerías que se ordenan a partir de un patio central, el cuál parte de la tipología Inca de Kancha. Se crea una sala donde la luz y la sombra se encuentran en tensión llevando a la salida de la cima del Púcara.The project is located in Pambamarca, Cayambe, Ecuador, where multiple fortresses, also called Pucarás, from the Kayambi people can be found. The purpose is to salvage the memory of the place through a proposal that respects its historic, cultural, and natural context, by transmitting to the spaces the believes and symbolisms of this ancestral culture. The Pucará of the summit was chosen for its visual connection with the other ruins, and to rescue the lost concept of ascending from a profane place to a sacred one. The use of corten steel plates allows to highlight the ruins of the site through the delimitation of the boundaries they once had which creates lookouts. To arrive to the museum an elevated walkway is proposed. This walkway will minimize the impact on the site and its vegetation, and its shape is conceived by creating a wall that honors the fortified stone walls that once existed. It is aligned so that light comes in at the entrance during the summer solstice and at the exit during the winter solstice. The octagonal composition formed by contemporary walls contrasts with the stone wall because of their dimensions and materials reaching a balance between past and present. The different galleries are located between the walls of the square which is deformed to let natural light into the galleries that are organized taking into account a garden. This garden is based on the Inca’s Kancha typology. The last room is created to hold the tension between light and darkness that leads to the exit at the top of the Pucará.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4494
Appears in Collections:Tesis - Arquitectura

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T-UIDE-0117.pdfTESIS A TEXTO COMPLETO42.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.