DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4469
Title: Incomprensión o legitimación del concepto de Autoridad. ¿Qué se busca en Ecuador?
Other Titles: Misunderstanding or legitimation of the concept of Authority. What are you looking for in Ecuador?
Authors: Hidalgo Montesinos, Karla Paulina
Keywords: autoridad;Authority;legitimidad;legitimacy;educación;education;profesores;teachers
Issue Date: 12-Jan-2021
Publisher: INNOVA Research Journal
Citation: Hidalgo Montesinos, K.P. (2021). Incomprensión o legitimación del concepto de Autoridad. ¿Qué se busca en Ecuador?. INNOVA Research Journal, 6 (1), 276-291. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n1.2021.1487
Series/Report no.: ;1487
Abstract: Este artículo se enmarca en cuestiones de filosofía política-educativa y tiene como objetivo fundamental analizar el fenómeno de la “crisis de autoridad” en la educación ecuatoriana; en el sentido que la autoridad tanto en su discernimiento como aplicación parece haber sido mal asociada al poder o deslegitimada. Los tropiezos dentro del sistema escolar podrían estar relacionados estrechamente con la “crisis de autoridad”. La investigación es de carácter documental, teórica, desde la perspectiva filosófica a través de la hermenéutica como método y técnica de interpretación y la dialéctica. Este artículo destaca el pensamiento B. Robbes, para quien la autoridad ocupa un lugar esencial en el proceso educativo, especificando que la “autoridad autoritaria” es un abuso de poder mientras que la “autoridad evacuada” es el déficit en el ejercicio de la autoridad, por consiguiente, ambos tipos de actitudes entrañan riesgos para el niño y/o el adolescente. Además, se ha considerado el pensamiento de Hannah Arendt, así como otros autores con el objetivo de ampliar el significado de autoridad para una convivencia en el entorno escolar saludable, que requiere de la misma para hacer efectiva la labor educativa. La “crisis de autoridad” en testimonios de profesores en Ecuador y otros países los enfrentan con la pérdida de autoridad, ya sea porque los estudiantes “no los respetan” o porque los propios profesores no la ejercen en el aula(falta de legitimidad).
Description: This article is part of the questions of political-educational philosophy. It aims toanalyze the phenomenon of the “crisis of authority”in Ecuadorian education, both in its discernment and application. Authority seems to have been improperly associated with power or delegitimized. It also appears that the difficulties within the school system are closely related to the “crisis of authority”. The research is documentary, theoretical, from the philosophical perspective through hermeneutics as a method and technique of interpretation and dialectics.This article highlights Robbes’ though, for whom authority holds a needed place in the educational process, specifying that “authoritarian authority” is an abuse of power while; “evacuated authority”is the deficit in the exercise of authority, and, therefore both types of attitudes entail risks for the child and-or adolescent. Besides, the thought of Hannah Arendt, as well as other authors, has been considered to expand the meaning of authority for a healthy coexistence in the school environment, which requires it to make effective the educational work.The “crisis of authority”in testimonies of teachers in Ecuador and other countries faces them with the loss of authority, whether because students “do not respect them”or because the teachers themselves do not exercise it in the classroom (lack of legitimacy).
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4469
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Enero - Abril

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1487-Texto del artículo-7984-1-10-20210112.pdf276Incomprensión o legitimación de autoridad644.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.