DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4450
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJordán Correa, Dennys-
dc.contributor.authorSamaniego Rivas, Gabriela-
dc.contributor.authorGutiérrez Páez, Daybeth-
dc.contributor.authorRivera Arreaga, Aldo-
dc.date.accessioned2021-01-18T17:58:47Z-
dc.date.available2021-01-18T17:58:47Z-
dc.date.issued2020-12-29-
dc.identifier.citationJordán Correa, D., Samaniego Rivas, G., Gutiérrez Páez, D., & Rivera Arreaga, A. (2020). El periodismo de investigación, un desafío en las aulas universitarias. INNOVA Research Journal, 5 (3.2), 249-271. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1629es
dc.identifier.issn2477-9024-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4450-
dc.descriptionResearchis oneof the most complex tasks of the journalistic career. Future professionals of journalism have serious challenges to adjust the demands of the public and the communication system. This article proposes to analyze and contrast the points of view of several authors, show results and formulate proposals in order to achieve changes that will lead them to perfect their research techniques to obtain more exact information on a topic that they propose,adjusting to the requirements of the environment. Surveys and interviews that accompany this study were carried out to professionals, students and teachers from six universities in Guayaquil, and have the purpose of analyzing if the way in which the subject of investigative journalism is taught correctly at universities and, if possible, propose suggestions to improve the course of study.The traditional media no longer conduct journalistic investigations. They do not have adequate conditions for financing them, so look for different research activities to replace, such as news, stories or facts which are hedges at the time and do not require a background investigation, according to the media.es
dc.description.abstractLa investigación constituye una de las tareas más complejas de la carrera periodística. Los futuros profesionales tienen serios desafíos para ajustarse a las exigencias del público y del sistema comunicacional. El presente artículo propone analizar y contrastar puntos de vista de varios autores, mostrar los resultados y formular propuestas a fin de lograr cambios que los encaminen a perfeccionar sus técnicas de investigación para obtener información más exacta sobre algún tema que propongan ajustándose a los requerimientos del medio. Las encuestas y entrevistas que acompañan este estudio realizado a profesionales, estudiantes y docentes de seis universidades de Guayaquil, tienen el fin de analizar si es correcta la forma en la que se imparte la materia de periodismo de investigación en las aulas universitarias y, si cabe la posibilidad de proponer sugerencias para mejorar la cátedra. Los medios tradicionales ya no realizan investigaciones periodísticas. No tienen las condiciones adecuadas para financiarlos, por eso buscan diferentes actividades que reemplacen la investigación, como noticieros, crónicas o coberturas de hechos que sean en el momento y no necesitan una investigación de fondo, según el medio de comunicación.es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVA Research Journales
dc.relation.ispartofseries;1629-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectPeriodismo de investigaciónes
dc.subjectInvestigative journalismes
dc.subjectuniversidadeses
dc.subjectuniversitieses
dc.subjectestudianteses
dc.subjectstudentses
dc.subjectdocenteses
dc.subjectteacherses
dc.titleEl periodismo de investigación, un desafío en las aulas universitariases
dc.title.alternativeInvestigative journalism, a challenge in university classroomses
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-2)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1629-Texto del artículo-7880-1-10-20201229.pdfPeriodismo de investigación en las aulas765.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.