DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4424
Title: Planificación estratégica administrativa para pymes en tiempos post Covid. Caso de estudio de empresa textil para la toma de decisiones 2019-2020
Other Titles: Strategic administrative planning for SMEs in post Covid times. Textile company case study for decision making 2019-2020
Authors: Parra Trelles, Lourdes Rufina
San Andrés Reyes, Pablo Ricardo
Paredes Chévez, Ivonne Elizabeth
Keywords: planificación estratégica;strategic planning;Pymes post covid;post covid SMEs;toma de decisiones;decision making;cuadro de mando integral;balanced scorecard;grupo focal;focus group
Issue Date: 27-Nov-2020
Publisher: INNOVA Research Journal
Citation: Parra Trelles, L.R., San Andrés Reyes, P.R., & Paredes Chévez, I.E. (2020). Planificación estratégica administrativa para pymes en tiempos post Covid. Caso de estudio de empresa textil para la toma de decisiones 2019-2020. INNOVA Research Journal, 5 (3.1), 185-200. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.1.2020.1541
Series/Report no.: ;1541
Abstract: Las Pymes en tiempos post covid necesitan de la planificación estratégica administrativa para mejorar la toma de decisiones e incremento de la rentabilidad. El objetivo del estudio es realizar el análisis integral de la planeación estratégica administrativa para la Pyme textil Amy ́s Factory Jeans, período 2016-2018, de tal manera que le permita fomentar la rentabilidad en tiempos post covid y mejorar la toma de decisiones 2019-2020. La metodología es descriptiva, bibliográfica y explicativa, además se ha aplicado un diseño no experimental de tipo transversal con muestreo no probabilístico dirigido y enfoque mixto, utilizando como herramientas de recolección de datos la entrevista semiestructurada a la gerencia, el grupo focal a miembros de la organización y el Cuadro de Mando Integral. Los principales resultados encontrados son: la empresa no cumplió los objetivos planteados en un 100% por la inejecución de las metas propuestas, debido a que las decisiones son tomadas de manera empírica sin la correcta utilización del plan estratégico.
Description: SMEs in post covid times need strategic administrative planning to improve decision-making and increase profitability. The objective of the study is to carry out a comprehensive analysis of the administrative strategic planning for the SME textile Amy ́s Factory Jeans, period 2016-2018, that allows it to increase profitability in post-covid times and improve decision-making 2019-2020. The methodology is descriptive, bibliographic and explanatory, including a non-experimental cross-sectional study, a purposive sampling, and a mixed approach. It was also used a semi-structured management interview, a focus group for members of the organization and the Balanced Scorecard as data collection tools. The main results found are: the Company didn’t get the objectives plans by 100% due to the non-execution of the proposed goals, because the decisions are made empirically without the correct use of the strategic plan.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4424
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre - Diciembre (CIIM-1)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1541-Texto del artículo-7651-2-10-20201201.pdfPlanificación estratégica administrativa435.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.