DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4016
Title: Experiencia vivencial de escolares en laboratorios especializados universitarios y su influencia en las preferencias de carreras profesionales
Other Titles: Experiential experience of school children in specialized university laboratories and its influence on career preferences
Authors: Fernández Bedoya, Víctor Hugo
Paredes Díaz, Susana Edita
Suyo Vega, Josefina Amanda
Meneses La Riva, Mónica Elisa
Keywords: experiencia vivencial;experiential experience;laboratorios especializados;specialized laboratories;escolares;school;carreras universitarias;university careers;interés;interest
Issue Date: 21-Jan-2020
Publisher: INNOVA Research Journal
Citation: Fernández Bedoya, V. H., Paredes Díaz, S. E., Suyo Vega, J. A., & Meneses La Riva, M. E. (2020). Experiencia vivencial de escolares en laboratorios especializados universitarios y su influencia en las preferencias de carreras profesionales. INNOVA Research Journal, 5(1), 61-75. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n1.2020.1168
Series/Report no.: ;1168
Abstract: Los escolares se sienten frecuentemente presionados por decidir sobre su futuro profesional a corta edad con la finalidad de insertarse en el mundo laboral cuanto antes, no realizando una correcta elección por la amplia variedad de carreras disponibles en el mercado; así la Universidad César Vallejo dentro del programa de Semilleros de Investigación Escolar ofrece el “paseo por la ciencia”, en la cual los escolares de entre los 14 y 16 años tienen experiencias vivenciales en laboratorios especializados. Es en este contexto que se tuvo como objetivo determinar si ésta experiencia influye en la preferencia de la carrera profesional; la muestra estuvo compuesta por 81 escolares de colegios de los distritos de Los Olivos, San Juan de Lurigancho y Ate; los resultados demostraron que la experiencia vivenciada en los laboratorios especializados universitarios dentro del “paseo por la ciencia” influyó en las preferencias de los escolares hacia las carreras profesionales como Derecho (+100,00%), Enfermería (+100,00%), Ingeniería Ambiental (+50,00), Ingeniería Industrial (+20,00%), Psicología (+36,36%) y Turismo y Hotelería (+71,43%), cuyos laboratorios especializados fueron parte de este recorrido; concluyéndose que los escolares lograron desarrollar afinidad por las carreras relacionadas a los laboratorios especializados que visitaron.
Description: Schoolchildren feel frequently pressured to decide about their professional future at a young age with the aim of entering the working world as soon as possible, not making a correct choice. the wide variety of careers available in the market; thus César Vallejo University within the program of Seedlings of School Research offers the "walk for science", in which schoolchildren between 14 and 16 years old have experiential experiences in specialized laboratories. It is in this context, that the objective wasto determine if this experience influences the preference of the professional career; the sample consisted of 81 schoolchildren from schools in the districts of Los Olivos, San Juan de Lurigancho and Ate; the results showed that the experience experiencedin the specialized university laboratories within the "walk through science" influenced the preferences of schoolchildren towards professional careers such as Law (+ 100.00%), Nursing (+ 100.00%), Environmental Engineering (+50.00), Industrial Engineering(+ 20.00%), Psychology (+ 36.36%) and Tourism and Hospitality (+ 71.43%), whose specialized laboratories were part of this journey; concluding that schoolchildren managed to develop affinity for the careers related to the specialized laboratories they visited.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/4016
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Enero - Abril

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1168-Texto del artículo-5420-1-10-20200121.pdfExperiencia vivencial en laboratorios598.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.