DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3797
Title: Apreciaciones sobre la producción de vídeos a través del trabajo colaborativo en estudiantes universitarios
Other Titles: Appreciations about the production of videos through collaborative work in university students
Authors: Soto Ortiz, José Luis
Torres Gastelú, Carlos Arturo
Abrigo Córdova, Irma Eufemia
Keywords: trabajo colaborativo; videos educativos; multimedia; aprendizaje;collaborative work; educational videos; multimedia; learning
Issue Date: 6-May-2019
Publisher: INNOVA
Citation: Soto Ortiz, J. L., Torres Gastelú, C. A., & Abrigo Córdova, I. E. (2019). Apreciaciones sobre la producción de vídeos a través del trabajo colaborativo en estudiantes universitarios. INNOVA Research Journal, 4(2), 45-58. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n2.2019.858
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: El presente artículo analiza las apreciaciones en la producción del vídeo como recurso didáctico para el reforzamiento del trabajo colaborativo de un grupo de estudiantes de la asignatura de Redes II de la licenciatura en informática adscritos en la Universidad Veracruzana en el periodo 2015-2016. La didáctica se realizó formando grupos de cuatro integrantes cada uno con el objetivo de repartir las consignas considerando la experiencia interpersonal en el manejo de programas de cómputo para la edición de videos; para incentivar el consenso y la negociación intergrupal se alternaron los roles (guionista, expositor, diseñador y director) para. El diseño del estudio fue de tipo mixto, por la parte cuantitativa, se aplicó la encuesta ColabUVcon índice de alfa de Cronbachde 0,870; en cuanto a los datos cualitativos se realizó una entrevista de grupo focal para constatar las percepciones de la didáctica de aprendizaje utilizada. Los resultados de medias señalan una aceptación favorable en la producción de vídeos (3,81), así como la motivación positiva en el trabajo colaborativo (3,62); finalmente de acuerdo con las entrevistas los alumnos perciben la colaboración como una metodología que les permite compartir ideas para trabajar juntos en una actividad colectiva.
Description: This article analyzes the findings regarding the production of the video as a didactic resource for the reinforcement of the collaborative work of a group of students of the matter Networks II of the computer science degree belonging to the Universidad Veracruzana in the period 2015-2016. The didactics was made forming groups of four members each with the purpose of distributing the slogans based on interpersonal experience in the management of computer programs especially video management; the roles were also alternated (scriptwriter, exhibitor, designer and director) in order to strengthen consensus and intergroup negotiation. The study design was mixed, for the quantitative part, the ColabUV survey with Cronbach's alpha index of 0.870 was applied; regarding the qualitative data, a focus group interview was conducted to find out the perceptions of the learning didactics used. The results of means show a favorable acceptance in the production of videos (3, 81), as well as the positive motivation in the collaborative work (3, 62); finally so that the students perceive the collaboration as a methodology that allows them to share ideas for work together in a collective activity
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3797
Appears in Collections:Mayo - Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (4).pdf389.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.