DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3682
Title: Valoración de la unidad didáctica de sensibilización “Todos al agua” para diversidad funcional asociada con discapacidad cognitiva “Síndrome de Down”
Other Titles: Evaluation of the didactic unit "All to water" for functional diversity associated with cognitive disability "Down Syndrome"
Authors: Rojas Bajaña, Roberto Andrés
Morales Neira, David Job
Saltos Aldaz, Luis Alberto
Murillo Salazar, Marcos
Cuesta Mora, Ana Belén
Keywords: diversidad funcional; medio acuático; síndrome de Down; educación física Inclusiva; sensibilización;Functional diversity; waterways; Down syndrome; inclusive physical education; awareness
Issue Date: 31-Aug-2016
Publisher: INNOVA
Citation: Rojas Bajaña, R. A., Morales Neira, D. J., Saltos Aldaz, L. A., Murillo Salazar, M., & Cuesta Mora, A. B. (2016). Valoración de la unidad didáctica de sensibilización “Todos al agua” para diversidad funcional asociada con discapacidad cognitiva “Síndrome de Down”. INNOVA Research Journal, 1(8), 36-49. https://doi.org/10.33890/innova.v1.n8.2016.40
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: El presente trabajo de investigación describe un plan de unidad didáctica de natación “Todos al agua”, y en particular al plan de sesión o clase número 3 “la flotación” para la educación regular. El formato de plan o sesión de clase es un modelo para la educación regular o especial compartido por el PhD. Ariel Villagra Astudillo, catedrático de la Universidad Autónoma de Madrid de España para estudiantes con diversidad funcional asociada con la discapacidad cognitiva, motriz y sensorial.Formato socializado en la Maestría en Formación de Profesorado, Especialidad Educación Física en convenio con el Ministerio de Educación del Ecuador periodo 2015-2016. Se presenta un breve estudio de caso de un adolescente con Síndrome de Down, pertenece a un centro escolar emblemático de la ciudad de Guayaquil, el cual estudia desde los 4 años-inicial II hasta la actualidad (octavo año de educación básica).Por testimonio de la mamá manifiesta que Stalin (nombre ficticio) ha evolucionado de manera favorable en el aspecto motriz, alcanzando una autonomía en las tareas diarias del hogar. El plan de clase puesto en práctica es un referente como instrumento didáctico, ya que puntualiza los componentes: apoyo Físico, apoyo, verbal, adaptación a la tarea y adaptación material.
Description: This research paper describes a teaching unit plan of swimming "Everybody to the water", and in particular the plan session or class number 3 "floating" for regular education. The format plan or class session is a model for regular or special education shared by PhD. Ariel Villagra Astudillo, a professor at the Autonomous University of Madrid in Spain for students with functional diversity associated with cognitive impairment, motor and sensorimotor. Format socialized in the Master Teacher Training, Physical Education Specialty in agreement with the Ministry of Education of Ecuador 2015-2016 period. a brief case study of a teenager with Down syndrome belongs to a flagship school in the city of Guayaquil, which studies from 4 years-initial II to the present (eighthyear of basic education). By testimony of the mother states that Stalin (not real name) has performed well in the sensorimotor aspect, reaching autonomy in daily household chores. The lesson plan implemented is a reference as a teaching tool because it points out the components: physical support, support, verbal, adaptation to the task and the material adjustment.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3682
Appears in Collections:Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (3).pdf740.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.