DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3614
Title: Mejoramiento de la calidad de la educación superior desde la comparación de estándares
Other Titles: Improving the quality of higher education from the comparison of standards
Authors: Cevallos Soria, Norma
Romero Sandoval, Adriana
Keywords: calidad de la educación; mejoramiento continuo; normalización; acreditación;quality of education; continuous improvement; standardization; accreditation
Issue Date: 30-Jul-2017
Publisher: INNOVA
Citation: Cevallos Soria, N., & Romero-Sandoval, A. (2017). Mejoramiento de la calidad de la educación superior desde la comparación de estándares. INNOVA Research Journal, 2(7), 13-33. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n7.2017.223
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: Este estudio tiene como objetivo determinar el efecto de la calidad normada en dos modelos de evaluación de la educación superior desde el punto de visa del mejoramiento continuo y cuánto han contribuido al progreso de la universidad. La metodología empleada es de tipo cualitativo porque hace posible entender, describir, interpretar y analizar los contextos y personajes que intervienen en la mejora de la educación superior desde el análisis de los estándares de calidad, los métodos de investigación considerados son el fenomenológico y el hermenéutico. Los resultados del estudio exhiben la gran disparidad que existe de modelo a modelo en términos de métricas de evaluación y expone las brechas casi insalvables que se muestran en ciertas áreas, así como los manifiestos avances en otras. El mejoramiento de la calidad en las instituciones de educación superior debe ser desarrollado de forma incremental, porque cuando se plantean metas irreales se corre el riesgo de quedar a la mitad del camino, con la consiguiente ausencia de guías para la toma de decisiones.
Description: The objective of this study is to determine the effect of the quality standards in two models of evaluation of higher education from the point of view of continuous improvement and how much they have contributed to the progress of the University. The methodology used is qualitative because it makes possible to understand, describe, interpret and analyze the contexts and the characters involved in the improvement of higher education from the analysis of quality standards, the research methods which are considered are the phenomenological and hermeneutic. The results of the study show the great disparity that exist from model to model in terms of evaluation metrics and it exposes the almost insurmountable gaps which are displayed in certain areas, as well as the visible progress in others. The improvement of the quality in the institutions of higher education should be developed gradually, because when there are unrealistic goals, the danger of not achieving them is problematic; thus, there is a lack of guidance in the decision-making process.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3614
Appears in Collections:Julio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (13).pdf496.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.