DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3600
Title: Reparticiones territoriales: ¿se aplican en el ciclo de vida de las actividades empresariales?
Other Titles: Territorial distributions: do they apply in the life cycle of business activities?
Authors: Cedeño Velasco, Alexander Pavel
Balás León, Juan Emilio
Palacios Sarmiento, Tania Yolanda
Keywords: reparticiones territoriales; contratos de franquicias; alianzas estratégicas;territorial divisions; franchise agreements; strategic alliances
Issue Date: 30-Nov-2017
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Cedeño Velasco, A. P., Balás, J. E., & Palacios Sarmiento, T. (2017). Reparticiones Territoriales: ¿se aplican en el ciclo de vida de las actividades empresariales?. INNOVA Research Journal, 2(11), 113-125. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n11.2017.552
Series/Report no.: ;552
Abstract: La presente investigación empieza indicando el uso y la importancia que tiene el proceso denominado como reparticiones territoriales para la distribución de mercados como técnica complementaria en el estudio de mercado dentro de los planes de Marketing. Como objetivo general se describe su aplicación en el ciclo de vida empresarial, para desarrollar este planteamiento se señalan definiciones de reparticiones, costo de oportunidad, estudio de mercado, tratamiento de contratos de franquicias, empresas corporativas, líneas geográficas de comercio y alianzas estratégicas. La metodología tiene un diseño exploratorio, se utilizaron expertos del área de gerencia aduanera, director de comercialización y ventas regionales. A los mismos, se les aplicó una entrevista dirigida a obtener sus conocimientos sobre tratamiento, forma de aplicación, criterios, problemas e inconvenientes, contratos formales legales, papel de mediación del Estado y recomendación de las reparticiones territoriales en el Ecuador. Entre las conclusiones se reafirma que las reparticiones efectivamente son aplicadas en el ciclo de vida empresarial, tienen relación directa con las ventas y proceso logístico, las alianzas estratégicas favorecen su ejecución total, deben incluirse dentro de la investigación de mercado y debe estar amparados en contratos para su formalidad legal.
Description: This research begins by indicating the use and importance of the process known as territorial distribution for the distribution of markets as a complementary technique in market research within Marketing plans. As a general objective, its application in the business life cycle is described, in order to develop this approach, definitions of distributions, opportunity cost, market study, treatment of franchise contracts, corporate companies, geographic trade lines and strategic alliances are pointed out. The methodology has an exploratory design, experts from the area of customs management, director of marketing and regional sales were used. An interview was applied to them to obtain their knowledge about treatment, form of application, criteria, problems and inconveniences, formal legal contracts, role of State mediation and recommendation of territorial divisions in Ecuador. Among the conclusions reaffirms that the dealings are effectively applied in the business life cycle, are directly related to sales and logistics process, strategic alliances favor their total execution, must be included in market research and must be covered by contracts for its legal formality.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3600
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Noviembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (8).pdf307.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.