DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3586
Title: La comunicación interna como desafío en las PyMES comerciales de Guayaquil
Other Titles: Internal communication as a challenge in the commercial PySMES of Guayaquil
Authors: Salazar Merchán, Ana Marí­a
Keywords: Pymes; comunicación interna; clima laboral; cultura organizacional;PyMES; internal communication; work climate; organizational culture
Issue Date: 30-Oct-2017
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Salazar Merchán, A. M. (2017). La comunicación interna como desafío en las PyMES comerciales de Guayaquil. INNOVA Research Journal, 2(10.1), 165-174. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.1.2017.499
Series/Report no.: ;499
Abstract: El artículo fundamenta la comunicación interna como una herramienta eficaz para el buen manejo de clima laboral en todas las organizaciones. Mediante observación participante, la autora detecta una debilidad de este factor tan importante para la gestión empresarial, específicamente en las pymes del sector comercial de la ciudad de Guayaquil. Las pymes en Ecuador, siendo numerosas tienen un cometido muy desafiante y a su vez, la ventaja de la flexibilidad que las caracteriza, especialmente el poder adaptarse a las nuevas tecnologías, la inclusión de la mano de obra, y la respuesta positiva a los cambios de mercado. La comunicación es en esencia una herramienta estratégica para los procesos de redefinición de las relaciones de la empresa con sus públicos. Con los aportes de la comunicación, la cultura y la identidad corporativa se pueden intensificar como una sola acción empresarial ya que estos aspectos componen el sistema nervioso central de todos los procesos de la dinámica integral de la organización. Estas prácticas no son únicamente aplicables para grandes empresas o corporaciones internacionales, el crecimiento y sostenibilidad de las instituciones dependen también del buen gobierno corporativo; es una necesidad imperiosa a nivel macro, si consideramos el rol importante que tienen estas empresas en la estructura del país.
Description: The article bases internal communication as an effective tool for the good management of work climate in all organizations. Through participant observation, the author detects a weakness of this factor so important for business management, specifically in SMEs in the commercial sector of the city of Guayaquil. PyMES in Ecuador have a very challenging role and, in turn, the advantage of the flexibility that characterizes them, especially being able to adapt to new technologies, the inclusion of labor, and the positive response to changes in market. Communication is essentially a strategic tool for the processes of redefinition of the relations of the company with its public. With the contributions of communication, culture and corporate identity can be intensified as a single business action as these aspects make up the central nervous system of all processes of the integral dynamics of the organization. These practices are not only applicable to large corporations or international corporations, the growth and sustainability of institutions also depend on good corporate governance; Is an imperative need at the macro level, if we consider the important role that these companies have in the structure of the country.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3586
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Octubre CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (14).pdf398.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.