DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3472
Title: Perspectivas epistémicas para la generación de conocimiento en investigación educativa
Other Titles: Epistemic perspectives for the generation of knowledge in educational research
Authors: Barrios, Nancy
Keywords: universidad; investigación; investigación educativa; paradigma; enfoque paradigmático;university; research; educational research; paradigm, paradigm approach
Issue Date: 11-Sep-2017
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Barrios Briceño, N. C. (2017). Perspectivas Epistémicas Para la Generación de conocimiento en Investigación Educativa. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 194-207. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.362
Series/Report no.: ;362
Abstract: La postmodernidad trajo consigo una serie de transformaciones en la sociedad, y la investigación forma parte de los mismos. De allí que, en la actualidad se asiste a una nueva racionalidad científica, las distintas posiciones epistemológicas abren caminos inusitados y la posibilidad histórica de plantear y replantear las cosas. El propósito de esta investigación fue Interpretar la concepción de la función de la investigación que tienen los docentes delaUniversidad Pedagógica Experimental Libertador núcleo Maracay, Edo. Aragua, Venezuela. El enfoque fue cualitativo y el método empleado el hermenéutico. Se utilizó la técnica de la entrevista, los informantes estuvieron conformados por cinco (5) docentes del área de investigación. La interpretación de la información se realizó mediante las técnicas de caracterización, estructuración, teorización y la triangulación. Entre los hallazgos se menciona que los informantes clave señalan que la investigación es un proceso sistemático de lo conocido y desconocido, señalan además que la estimulación a la investigación se da a través de las diferentes especialidades, asimismo expresaron que el positivismo es difícil de superar y que aún está en el proceso de investigación educativa, de igual manera manifestaron que la complejidad es un método y un paradigma. Por otra parte, señalan que la función de la investigación debe estar a la vanguardia para dar respuestas verdaderas a la comunidad al cual pertenece.
Description: Postmodernism brought with it a series of transformations in society, and the research is part of the same. From there, today we are witnessing a new scientific rationality, the various epistemological positions open unused roads and the historic opportunity of pose and rethink things. The purpose of this research was to interpret the role of the University in the research function at the Pedagogical Institute of Maracay Aragua Venezuela. The approach was qualitative and the method used the hermeneutic. We used the technique of the interview, respondents were comprised of five (5) teachers in the area of research. The interpretation of the information was done through categorization, structuring, theorizing and the triangulation technique. Among the finds is mentioned that key informants point out that research is a systematic process of what is known and unknown, likewise point to research stimulation is delivered through different specialties, also expressed that positivism is hard to beat and that is still in the process of educational research, in the same way demonstrated that the complexity is a method and a paradigm. On the other hand, they point out that research function should be at the forefront to give true answers to the community to which he belongs.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3472
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Agosto CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (13).pdf370.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.