DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3465
Title: La expresión corporal, como medio de comunicación educacional
Other Titles: Corporal expression, as a means of educational communication
Authors: Guerrero Laurido, Hugo Enrique
Keywords: expresión corporal; multidisciplinario; movimiento; estético; artístico;body; multidisciplinary; movement; aesthetic; artistic expression
Issue Date: 11-Sep-2017
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Guerrero Laurido, H. E. (2017). La expresión corporal, como medio de comunicación educacional. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 92-98. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.346
Series/Report no.: ;346
Abstract: La expresión corporal supone un contenido importante como un mecanismo de comunicación con su medio. Es decir, se trata de un contenido de origen multidisciplinar, por lo que debemos definir cuál es el concepto del que partimos, así como las corrientes o pilares que sustentan nuestro trabajo en el ámbito educativo. También vamos a definir las finalidades u objetivos que pretendemos alcanzar a través de las capacidades expresivas, secuenciando éstas y mostrando algunas nociones didácticas para su desarrollo. El concepto de expresión corporal se ha analizado desde diferentes vertientes o ámbitos, como afirma Ortizen su texto sobre la expresión corporal(2002), aunque este término es ambiguo y polivalente, nosotros lo abordamos desde el ámbito pedagógico, como un instrumento educativo más; peroa la vez,nunca dejando de lado lo que toda conducta o manifestación comunica. Ortiz (2002:25) realiza una aproximación al concepto de expresión corporal a partir de numerosas aportaciones de diversos autores. A partir de estas afirma que en el ámbito de la educación física y cualquier otra materia la expresión corporal debe contribuir al desarrollo integral del individuopotenciando el conocimiento y desarrollo del lenguaje corporal a través de diferentes técnicas que favorezcan: “revelar o exteriorizar lo más interno y profundo de cada individuo a través del cuerpo y el movimiento, es decir, expresar”.
Description: The body language is an important content as a means of communication with their environment. That is, it is a multidisciplinary content of origin, we must define what the concept we left and streams or pillars that support our work in education. We will also define the goals or objectives we want to achieve through the expressive capabilities, sequencing them and showing some didactic concepts for development. The conceptof bodily expression has been analyzed from different aspects or areas, as Ortiz says in his text on body language (2002), although this term is ambiguous and versatile, we approached from the educational field, more as an educational tool; yet, never letting go of what conduct or representation communicates all.Ortiz (2002: 25) is an approach to the concept of body language from numerous contributions by various authors. From these states that in the field of physical education and any other material body language should contribute to the development of the individual enhancing the knowledge and development of body language through different techniques favorable "reveal or externalize the innermost and depth of each individual through the body and movement, ie, expressing "reinforce the use of the body and movement as media, ie, communicate and analyze the aesthetic and artistic value of the body".
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3465
Appears in Collections:Agosto CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (6).pdf457 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.