DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3464
Title: La importancia de la mediación en el desarrollo de las mentes emprendedoras
Other Titles: The importance of mediation in the development of entrepreneurial minds
Authors: Almeida, Evelyn Verónica
Duque, Guido Vinicio
Keywords: mentes emprendedoras; zona de desarrollo próximo; mediación; evaluación dinámica; simulación; modelo pedagógico;entrepreneurial minds; zone of proximal development; mediation; dynamic assessment; simulation; pedagogical model
Issue Date: 11-Sep-2017
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Almeida, E. V., & Duque, G. V. (2017). The Importance of Mediation in the Development of Entrepreneurial Minds. INNOVA Research Journal, 2(8.1), 86-91. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n8.1.2017.343
Series/Report no.: ;343
Abstract: El actual desempleo en los jóvenes de países en desarrollo como Ecuador se produce por el colapos de la seguridad social, el incremento del tiempo de aportación al sistema de pensiones para la jubilación y la crisis económica. Es así que, existe una urgente necesidad de desarrollar competencias de emprendimiento en los estudiantes universitarios. Sin embargo, el principal problema en el campo del desarrollo de una cultura de emprendimiento en la educación superior, está en la brecha que existe entre teoría y simulación, y entre simulación y los emprendimientos reales. Para cubrir esta brecha, proponemos un modelo que une las mentes empresariales de los estudiantes con la guía y experiencia de docentes y emprendedores que desarrollan sus proyectos de negocios, tomando ventaja de las oportunidades del medio para facilitar la empleabilidad en las áreas, social, productiva, cultural y tecnológica. Este modelo se basa en los conceptos de Vygosky (1978) sobre la Zona del Desarrollo Próximo y la Mediación, el concepto de Lantolf y Poehner (2011) de Evaluación Dinámica, y del Modelo Pedagógico en Emprendimiento de Béchard and Toulouse (1991).
Description: The current unemployment of young adults in developing countries such as Ecuador is partially due to the collapse of the social security system, the increase intime of workers’ contributions to the retirement system, and the economic crisis. Assisting youth in creating their own labor market opportunities through developing entrepreneurial competencies is a possible partial remedy to the unemployement situation in the country. However, the main problem in establishing these competencies in business classes, where there is a gap between the theory of entrepreneurship and the simulation, and between the simulation and the entrepreneurial reality. To fillthis gap, we are proposing a pedagogical model that merges students’ entrepreneurial traits and curiosities with guidance and experience from teachers and entrepreneurs to develop business projects, taking advantage of business opportunities to facilitate employability in the local area.This model draws upon Vygotsky’s (1978) concepts of Zone of Proximal Development and Mediation, Lantolf and Poehner ́s (2011)concept of Dynamic Assessment, and Béchard and Toulouse ́s (1991) Pedagogical Model in Entrepreneurship.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3464
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Agosto CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (5).pdf263.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.