DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3416
Title: El contexto epistemológico de la pedagogía crítica en el ajuste curricular del Ecuador en el 2016
Other Titles: The epistemological context of critical pedagogy in the curricular adjustment of Ecuador in 2016
Authors: Esteves, Zila Isabel
Garcés Garcés, Norma Narcisa
Vizuete Flores, Sarita del Rocío
Estrella Acencio, Patricia
Keywords: ajuste curricular; epistemología - cognoscente; cognoscitivo;curricular adjustment; cognitive; cognitive – epistemology
Issue Date: 31-Jan-2019
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Esteves, Z. I., Garcés Garcés, N. N., Vizuete Flores, S. del R., & Acencio, P. E. (2019). El contexto epistemológico de la pedagogía crítica en el ajuste curricular del Ecuador en el 2016. INNOVA Research Journal, 4(1), 48-59. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n1.2019.877
Series/Report no.: ;877
Abstract: Igual que las otras áreas, en el documento curricular, cada área se estructura en subniveles, organizando los aprendizajes en bloques curriculares que responden a criterios epistemológicos, didácticos y pedagógicos propios. Como la epistemología lleva el conocimiento desde el objeto del conocimiento, hacia el sujeto cognoscente, que por lo general es el estudiante, la forma cómo se acerque el conocimiento es lo pedagógico, y lo didáctico la forma que el docente intencionalmente acerca ese conocimiento a losdemás. Desde esa óptica se elabora un documento para llegar a establecer los parámetros pedagógicos y didácticos que se realiza en el ajuste curricular. Partiendo de cada criterio de evaluación, se describen los aprendizajes imprescindibles y deseables que los estudiantes tienen que alcanzar en cada área, se ofrecen orientaciones metodológicas y ejemplificaciones de tareas, y se especifican los objetivos generales del área a cuyo trabajo se contribuye analizando algunas áreas
Description: Like the other areas, in the curricular document, each areais structure in sub-levels, organizing thelearning in curricular blocks that respond own epistemological, didactic and pedagogical criteria. As epistemology brings knowledge from the object of knowledge, to the knowing subject, whichis usually the student, the way is knowledge is approached is the pedagogical, and the didactic the teacher intentionally brings that knowledge to the rest. From this point of view, a document is prepared to arrive at establishing the pedagogical and didactic parameters the are carryout in the curricular adjustment.Starting from each evaluation criterion, the essential and desirable learning that students have to achieve in each areais described, methodological orientations and examples of tasks are offered and the general objectives of the area to whose work is contributed are analyzed, analyzing some areas.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3416
Appears in Collections:Enero - Abril

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (3).pdf556.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.