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Title: La metamorfosis social de la moda: de camino hacia el mapeo de empresas de moda sostenible en Ecuador
Other Titles: The social metamorphosis of fashion: on the way to the mapping of sustainable fashion companies in Ecuador
Authors: Escobar Guanoluisa, Taña Elizabeth
Villava Guanoluisa, Natalia Del Carmen
Keywords: sistema; moda; sostenible; transformación; Ecuador;system; fashion; sustainable; transformation; Ecuador
Issue Date: 28-Oct-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Escobar Guanoluisa, T. E., & Villava Guanoluisa, N. D. C. (2018). La metamorfosis social de la moda: de camino hacia el mapeo de empresas de moda sostenible en Ecuador. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 288-299. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.861
Series/Report no.: ;861
Abstract: El sistema capitalista y la sociedad consumista tipificarona la sociedad modernista del siglo XX y trajeron consigo el sistema de la moda rápida. Sistema que generó impactos ambientales, sociales, y que instauró la monocultura o la uniformación de los mercados por la invasión con prendas residuales de los países desarrollados a los países en vías de desarrollo.Aspecto que amenaza la producción nacional y la identidad indumentaria de regiones latinoamericanas. Afortunadamente con el advenimiento del posmodernismo en el siglo XIX, y la macrotendencia hacia la sostenibilidad se replantea el sistema de la moda.La presente investigación tuvo como objetivo mapear geográfica y conceptualmente a empresas de moda sostenible. El estudio cualitativo y de diseño etnográfico se basó en estudios de casos culturales pues relevó a 11 empresas ecuatorianas que hacen diseño con responsabilidad social. A través de la observación participativa, entrevistas a profundidad y registros etnográficos se obtuvo, como resultado un mapeo geográfico y conceptual que reveló que estos modelos de negocio transformadores potencian: el encuentro con una cultura artesanal, el comercio justo, la promoción y la calidad del producto, factores que permiten deducir que la región ecuatoriana es parte de la metamorfosis social del sistema de la moda
Description: The capitalist system and the consumer society typified the modernist society of the twentieth century and brought with it the system of fast fashion. System that generated environmental, social impacts, and that established the monoculture or the uniformation of the markets by the invasion with residual garments from the developed countries to the developing countries. Aspect that threatens the national production and clothing identity of Latin American regions. Fortunately, with the advent of postmodernism in the 19th century, and the macro tendency towards sustainability, the fashion system is rethought. The objective of this research was to geographically and conceptually map sustainable fashion companies. The qualitative and ethnographic design study was based on studies of cultural cases since it revealed 11 Ecuadorian companies that design with social responsibility. Through participatory observation, in-depth interviews and ethnographic records were obtained, as a result a geographical and conceptual mapping revealed that these transforming business models empower: the encounter with a craft culture, fair trade, promotion and quality of the product, factors that allow to deduce that the Ecuadorian region is part of the social metamorphosis of the fashion system
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3408
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Octubre CIIM

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