DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3397
Title: Integración de las tecnologías de información y comunicación en la docencia universitaria para una educación inclusiva
Other Titles: Integration of information and communication technologies in university teaching for inclusive education
Authors: Colina Vargas, Alejandra Mercedes
Keywords: integración; tecnologías de información y comunicación; educación superior; educación inclusiva;integration; information and communication technologies; higher education; inclusive education
Issue Date: 28-Oct-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Colina Vargas, A. M. (2018). Integración de las tecnologías de información y comunicación en la docencia universitaria para una educación inclusiva. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 230-242. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.845
Series/Report no.: ;845
Abstract: El artículo que se presenta tiene como objetivo analizar cómo la integración de las TIC en el currículo universitario favorece la generación de aprendizaje en contextos sociales diversos y procesos cognitivos emergentes. Los referentes teórico que sustentaron la investigación se tomaron de fuentes documentales que explicitan las características del objeto de estudio desde diferentes posiciones teóricas, lo que permitió asumir una postura críticaque alecciona a la integración y posterior apropiación de las TIC en la docencia universitaria con una visión social e inclusiva, donde emerge el constructor de que la apropiación se concibe como la integración plena de las TIC en el contexto cultural y social de los docentes.Del contexto presentado, se afirma que el docente tiene la capacidad de usar las TIC al punto de volverlas importantes para sus actividades cotidianas en el aula y así generar competencias en TIC que contribuyen de manera significativa al mejoramiento de sus condiciones de vida y su transformación social (Colina, 2018). Ante este argumento, se afirma que el desarrollo de la inclusión educativa reclama de un análisis pertinente de las prácticas educativas con sus correspondientes procesos de transformación, no reduciéndose como un discurso puntual con recorrido temporal limitado, puesto que han sido muchas las intenciones declaradas y los reglamentos escritos que se han puesto en marcha en múltiples contextos para esta modalidad educativa. Finalmente, se alcanzó una sistematización y reflexiones en las definiciones de integración y apropiación de las tecnologías para favorecer la inclusión educativa, especificándose en el docente universitario por ser un elemento de vital importancia con miras a contribuyendo a la mejora y preparación de estudiantes autónomos, críticos del conocimiento y de la sociedad adquiriendo una formación profesional
Description: The article presented aims to analyze how the integration of ICT in the university curriculum favors the generation of learning in diverse social contexts and emerging cognitive processes. The theoretical referents that supported the research were taken from documentary sources that explain the characteristics of the object of study from different theoretical positions, which allowed us to assume a critical stance that teaches the integration and subsequent appropriation of ICT in university teaching with a vision social and inclusive, where the builder emerges that the appropriation is conceived as the full integration of ICT in the cultural and social context of teachers. From the context presented, it is stated that the teacher has the ability to use ICT to the point of making them important for their daily activities in the classroom and thus generate ICT skills that contribute significantly to the improvement of their living conditions and their social transformation (Hill, 2018). Given this context, it is affirmed that the development of educational inclusion requires a relevant analysis of educational practices with their corresponding processes of transformation, not being reduced as a punctual discourse with a limited time course, since there have been many declared intentions and written regulations that have been implemented in multiple contexts for this educational modality. Finally, a systematization and reflections were reached in the definitions of integration and appropriation of technologies to favor educational inclusion, specifying in the university teacher for being an element of vital importance with a view to contributing to the improvement and preparation of autonomous, critical students of knowledge and society by acquiring professional training
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3397
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Octubre CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (5).pdf415.22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.