DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3381
Title: Análisis de rendimiento y costo de los combustibles Ecopaís y Super
Other Titles: Performance and cost analysis for Ecopaís and Super fuels
Authors: Morquecho Andrade, Fredy Leonardo
Keywords: consumo de combustible; motor de combustión interna; costo de combustible; rendimiento vehicular; pruebas vehiculares;fuel consumption; internal combustion engine; fuel cost; vehicle performance; vehicle testing
Issue Date: 28-Oct-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Morquecho Andrade, F. L. (2018). Análisis de Rendimiento y Costo de los Combustibles Ecopaís y Super. INNOVA Research Journal, 3(10.1), 135-149. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n10.1.2018.899
Series/Report no.: ;899
Abstract: Este estudio se basa en una investigación objetiva, sistemática y controlada con el propósito de analizar y examinar los resultados de rendimiento, economía y pruebas de emisiones entre la gasolina Súper y la gasolina Ecopaís, en un vehículo marca Chevrolet modelo Aveo del año 2017, motor 1500 cc, de cuatro cilindros. Se realiza un estudio comparativo en cuatro rutas preestablecidas, horarios de circulación y bajo similares condiciones de trabajo del vehículo. En la parte metodológica se revisó bibliografía relacionada con este tema para obtener datos correctos con respecto al rendimiento de los dos tipos de combustibles disponibles en el Ecuador, se utilizaron aplicaciones de apoyo disponibles en internet como el Google Maps, GPS velocímetro y Hudspeed. Usando estas herramientas digitales, como lo son los medidores de ruta se realizó las diferentes pruebas de rendimiento, para determinar si ambos tipos de combustible cumplen con los parámetros de consumo y niveles de contaminación del vehículo. De esta forma demostrar si en realidad se reducen los costos de consumo de combustible y mantenimientos a largo plazo de un vehículo con motor de combustión interna.Los resultados que se muestran en las conclusiones sobre el rendimiento de los combustibles,la gasolina súper ofrece un mejor rendimiento en cuanto a recorrido, representando un menor costo a largo plazo. Sin embargo, no se están tomando en cuenta otros parámetros que incurren en costos adicionales, como la facilidad de absorción de agua por parte del etanol presente en el combustible Ecopaís, representa un daño a largo plazo a las partes metálicas que puedan sufrir corrosión, así como la absorción de impurezas junto con la humedad presente en el combustible.
Description: This study is based on an objective, systematic, and controlled investigation performed with the purpose of analyzing the performance, cost, and emissions testing between Super and Ecopais fuels, using a 2017 Chevrolet Aveo model, 1500cc engine, four-cylinder vehicle. The study performs a comparative analysis of four predetermined routes, circulation schedules under similar working conditions for the vehicle. In the methodological aspect, literature related to the topic was reviewed to obtain appropriate data regarding the performance of the two types of fuels available in Ecuador and the use of support applications available online like Google Maps, GPS Speedometer, and Hudspeed were also employed. Using these digital devices like route trackers, allowed performing different performance tests to determine if both fuel types fulfilled the vehicle’s parameters for consumption and emission levels. This willallow to establish whether the costs of fuel consumption and long-term maintenance for internal combustion engine vehicles are truly reduced. Results regarding fuel consumption are shown in the conclusion, the Super fuel offers better consumption mileage,producing a lower long-term cost. However, other parameters that can cause additional costs are not being taken into consideration, like the possibility of water absorption by the ethanol present in the Ecopaís fuel which might pose a long-term damage to the metallic parts suffering corrosion, as well as the absorption of impurities alongside the moisture present in the fuel.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3381
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Octubre CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (13).pdf843.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.