DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3306
Title: Nueva propuesta para realizar una planificación microcurricular en el área de matemáticas
Other Titles: New proposal to carry out a microcurricular planning in the mathematics area
Authors: Barrazueta Samaniego, Juan Fernando
Bravo Guerrero, Fabián Eugenio
Trelles Zambrano, César Augusto
Keywords: destrezas; criterios de evaluación; estrategias metodológicas; indicadores de logros; REACT;strategies; evaluation criteria; methodological strategies; indicators of the performance criteria; REACT
Issue Date: 29-Sep-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Barrazueta Samaniego, J. F., Bravo Guerrero, F. E., & Trelles Zambrano, C. A. (2018). Nueva Propuesta para Realizar una Planificación Microcurricular en el Área de Matemáticas. INNOVA Research Journal, 3(9), 76-98. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n9.2018.643
Series/Report no.: ;643
Abstract: Parte fundamental del proceso enseñanza-aprendizaje es la planificación, pues permite al docente guiar el aprendizaje de sus estudiantes, identificando los objetivos, destrezas y criterios de evaluación planteados en el currículo que van a ser abordados según el tema tratado, también permite indicar cuales son las estrategias metodológicas a ser aplicadas, los recursos a ser utilizados en el desarrollo del tema, los indicadores de logros de aprendizaje, es decir, aspectos que permiten identificar si los estudiantes adquirieron los conocimientos mínimos requeridos y las técnicas o instrumentos a ser utilizados para evaluar el nuevo conocimiento.Dentro de las estrategias metodológicas o actividades de aprendizaje es en donde se proponen la aplicación de cinco estrategias, que han mejorado los resultados en la enseñanza-aprendizaje de la matemática; dichas estrategias son: relación, experimentación, aplicación, cooperación y la transferencia, más conocidas por sus siglas como la REACT. La implementación de éstas dentro de la planificación marca la diferencia entre aulas tradicionalistas y constructivistas, siendo las últimas las que mejores resultados presentan dentro de la educación matemática.
Description: An important part of the teaching-learningprocess is the planning. It helpsteachers to guide their students due to the educator is able to identify the objectives, skills and evaluation criteria which were proposed in the curriculum and will be addressed according to the subject studied. In addition, the planning shows the best methodological strategies that will be applied, the resources that will be used during the performance of the topic, and the indicators for the performance criteria; it means, the aspects that allow to identify if the students acquired the minimum knowledge that are required and the techniques or instruments to be used in order to evaluate the new knowledge. In the methodological strategies or learning activities space is where five interesting strategies are suggested which have improved the results in the teaching-learning process of the mathematic. These strategies are: the relation, experimentation, application, cooperation and the transference, all of them known as REACT. The implementation of all these strategies in a planning makes the difference between a traditional and constructivist class, being the last one which have the best results in the mathematical education.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3306
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Septiembre

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (7).pdf874.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.