DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3304
Title: Elementos del Discurso del Profesor que Favorezcan el Aprendizaje en las Aulas Universitarias
Other Titles: Elements of the Teacher's Speech that Promote Learning at the UniversityClassrooms
Authors: Morales Hidalgo, Paulina De los Angeles
Keywords: discurso; profesor; semiótica; objeto de estudio; aprendizaje;speech; teacher; semiotics; object of study; learning
Issue Date: 28-Feb-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Morales, P. D. los A. (2018). Elementos del Discurso del Profesor que Favorezcan el Aprendizaje en las Aulas Universitarias. INNOVA Research Journal, 3(2.1), 1-13. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.1.2018.628
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: Los procesos de comunicación en las aulas universitarias son de vital importancia, el discurso del profesor, con su hacer didáctico, favorece o no el aprendizaje del adulto pues intervienen una serie de códigos que no se limitan a los lingüísticos, además del objeto de estudio a ser decodificado. Esto origina la investigación y análisis semiótico de este discurso para describir los elementos que allí intervienen, es una investigación cualitativa, con un paradigma socio crítico con un método Hermenéutico Dialéctico. Los resultados de la investigación identificaron los distintos componentes a los que se enfrentan los adultos aprendices en los procesos comunicativos del aula, que sirvieron de insumo para describir los elementos del discurso del profesor utilizando a la semiótica como un instrumento fundamental de interpretación y decodificación de los distintos códigos sociolingüísticos es una investigación, con un enfoque introspectivo vivencial, que no es estático representa una realidad ontológica totalmente dinámica y cambiante
Description: The communication processes in the university classrooms are of vital importance, the discourse of the teacher, with its didactic doing, favors or not the learning of the adult as a series of codes intervene that are not limited to the linguistic ones, besides the object of study to be decoded This originates the investigation and semiotic analysis of this discourse to describe the elements that intervene there, it is a qualitative research, with a criticalsocio-paradigm with a Dialectical Hermeneutical method. The results of the researchidentified the different components that the adult learners face in the communicative processes of the classroom, which served as an input to describe the elements of the teacher's discourse using semiotics as a fundamental instrument of interpretation and decoding of the different codes sociolinguísticos.es a research, with an experiential introspective approach, which is not static represents a fully dynamic and changing ontological reality.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3304
Appears in Collections:Febrero UIDEAS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
628-Texto del artículo-1815-3-10-20190603.pdf536.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.