DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMendoza Velazco, Derling Jose-
dc.date.accessioned2019-05-02T20:58:47Z-
dc.date.available2019-05-02T20:58:47Z-
dc.date.issued2018-03-31-
dc.identifier.citationMendoza Velazco, D. J. (2018). Estrategias didácticas para el fortalecimiento del proceso lector a nivel andragógico. INNOVA Research Journal, 3(3), 35-52. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n3.2018.403es
dc.identifier.otherhttps://doi.org/10.33890/innova.v3.n3.2018.403-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3268-
dc.descriptionThe acquisition and development of the reading process constitutes for University institutions a challenge in the formation of competent readers, people who acquire skills for the enjoyment of the texts, as a voluntary activity, where not only the information can be extracted but interpreted, Enjoy it and live it for your academic training. Therefore, it is fundamental to assume positions, to practice reading inside and outside the University, where it is emphasized that the reader seeks information, is entertained, solves a practical problem and can know other possible worlds. In this sense, a study was developed under field research of documentary nature and within the feasible project modality, framed in three phases: diagnosis, feasibility, proposal design. Therefore, the population was conformed by (10) teacher and (25) students (as) of the Universidad Iberoamericana del Ecuador. In order to compile the information, a questionnaire with several alternatives was used, which was submitted to a content validity and reliability process using the Cronbach's alpha coefficient, obtaining a result of 0.81 which is considered reliable. To this end, the results of the research made it possible to fortify reading at the andrological level, as well as to facilitate the orientation of students and researchers, to take attitudes of competent, autonomous and critical readers in each situation of reading.es
dc.description.abstractLa adquisición y desarrollo del proceso de lectura constituye para las instituciones Universitarias un desafío en la formación de lectores competentes, personas que adquieran habilidades para el disfrute de los textos, como una actividad voluntaria, donde no sólo se puede extraer la información, sino interpretarla, disfrutarla y vivirla para su formación académica. Por consiguiente, es elemental asumir posturas, para practicar la lectura dentro y fuera de la Universidad, donde se haga hincapié que el lector busque información, se entretenga, resuelva un problema práctico y pueda conocer otros mundos posibles. En este sentido, se desarrolló un estudio bajo la investigación de campo de carácter documental y dentro de la modalidad de proyecto factible, enmarcada en tres fases: diagnóstico, factibilidad, diseño de la propuesta. Por tanto, la población se conformó por (10) docentes y (25) estudiantes(as) de la Universidad Iberoamericana del Ecuador. Para efectos de recopilar la información se utilizó un cuestionario con varias alternativas, el cual fue sometido a un proceso de validez de contenido y confiabilidad utilizando el coeficiente de Alfa de Cronbach, obteniendo como resultado 0,81 el cual se considera confiable. A tal efecto, los resultados de la investigación permitieron fortificar la lectura a nivel andrológico, como también facilitar la orientación de los estudiantes e investigadores, para tomar posturas actitudinales de lectores competentes, autónomos y críticos en cada situación de la lectura.es
dc.language.isoeses
dc.publisherINNOVAes
dc.relation.ispartofseriesISSN;2477-9024-
dc.rightsopenAccesses
dc.subjectestrategias didácticas; fortalecimiento; proceso lectores
dc.subjectdidactic strategies; strengthening; reading processes
dc.titleEstrategias didácticas para el fortalecimiento del proceso lector a nivel andragógicoes
dc.title.alternativeDidactic strategies for strengthening the reading process at the andragogic leveles
dc.typeArticlees
Appears in Collections:Marzo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (4).pdf671.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.