DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3258
Title: La comunicación del talento humano en la productividad empresarial
Other Titles: The communication of human talent in business productivity
Authors: Sandoval Ramos, Segundo José
Armijos Romero, David Alejandro
González Caraguay, Karen Gabriela
Keywords: comunicación; talento humano; productividad; empresa;communication; human talent; productivity; company
Issue Date: 31-Aug-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Sandoval Ramos, S. J., Armijos Romero, D. A., & González Caraguay, K. G. (2018). La comunicación del talento humano en la productividad empresarial. INNOVA Research Journal, 3(8.1), 167-175. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.760
Series/Report no.: ;760
Abstract: La modernidad ha traído herramientas tecnológicas de comunicación que ha permitido acercar distancias, mientras que por otro lado ha distanciado a personas que se encuentran juntas, esto posiblemente ha deteriorado la comunicación humana rezagándola a un segundo plano. La comunicación humana es fundamental en la conformación de los equipos de trabajo y la eficiencia y eficacia de estos en la productividad empresarial, cumpliendo los objetivos que las empresas u organizaciones se trazan, sin embargo esta productividad se verá afectada cuando el ser humano empieza a ponerla en segundo plano deteriorando los equipos de trabajo, convirtiéndolos a estos en negligentes a la hora de cumplir con sus actividades empresariales. La metodología aplicada en el presente trabajo investigativo, consistió en la revisión, literaria de varios autores y en diferente línea que nos conduzca a un profundo análisis sobre el tema indagado. Los Resultados que se obtuvieron y según los autores analizados, estos nos indican que a la comunicación se la puede desglosar en comunicación verbal y no verbal; la primera refiere a la comunicación oral y escrita y la segunda señala: Lenguaje Paralingüístico; Lenguaje Kinésico; Lenguaje Proxémico y Lenguaje Acronímico, de los sistemas de comunicación no verbal citados los dos primeros refieren al sistema de comunicación básico primario (Fónico, Corporal) mismos que involucran sentimientos y emociones (aplicación de valores) y los restantes refieren a sistemas secundarios o culturales que actúan, modificando o reforzando el significado de los elementos de los sistemas básicos o independientemente, ofreciendo información social o cultural. De acuerdo a lo que nos indica Albert Mehrabian la comunicación verbal representa tan solo el 7% de la comunicación humana, mientras que la comunicación no verbal representa el 93%, por lo que esta se convierte en muy importante ya que las personas de forma voluntaria o involuntaria transmitimos estados de ánimo y sentimientos. Por tanto la aplicación de una buena comunicación humana genera equipos de trabajos eficientes y eficaces, y estos, conducen a la productividad empresarial, convirtiéndola a la organización en competitiva.
Description: Modernity has brought technological tools of communication that have allowed to bring distances, while on the other hand it has distanced people who are together, this has possibly deteriorated human communication, leaving it in the background. The human communication is fundamental in the conformation of the work teams and the efficiency and effectiveness of these in the business productivity, fulfilling the objectives that the companies or organizations are drawn, nevertheless this productivity will be affected when the human being begins to put it in the background, deteriorating work teams, making them negligent when it comes to fulfilling their business activities. The methodology applied in the present investigative work, consisted in the revision, literary of several authorsand in different line that leads us to a deep analysis on the question investigated. The results that were obtained and according to the authors analyzed, these indicate that communication can be broken down into verbal and non-verbal communication; the first refers to oral and written communication and the second states: Paralinguistic language; Kinesthetic language; Proxemic Language and Acronymic Language, of the non-verbal communication systems cited the first two refer to the primary basic communication system (Phonic, Corporal), which involve feelings and emotions (application of values) and the rest refer to secondary or cultural systems that they act, modify or reinforce the meaning of the elements of the basic systems or independently, offering social or cultural information. According to what Albert Mehrabian tells us, verbal communication represents only 7% of human communication, while non-verbal communication represents 93%, so it becomes very important as people voluntarily or involuntary we transmit moods and feelings. Therefore, the application of good human communication generates teams of efficient and effective jobs, and these lead to business productivity, making the organization competitive.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3258
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Agosto CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (13).pdf364.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.