DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3257
Title: Planteamientos sociopolíticos de la educación en el pensamiento filosófico griego antiguo: Sócrates, Platón y Aristóteles
Other Titles: Socio-political approaches of education in old greek philosophical thought: Socrates, Plato and Aristotle
Authors: Morales Hidalgo, Paulina
Bermudez Garcia, Jose Ángel
García Zacarías, Jean Carlos
Keywords: educación; política; sociedad; Estado; ética; moral; filosofía; antropología;education; politics; society; State; ethics; morals; philosophy; anthropology
Issue Date: 28-Feb-2018
Publisher: INNOVA
Citation: Morales Hidalgo, P., Bermudez Garcia, J. Ángel, & García Zacarías, J. C. (2018). Planteamientos Sociopolíticos de la Educación en el Pensamiento Filosófico Griego Antiguo: Sócrates, Platón y Aristóteles. INNOVA Research Journal, 3(2), 136-146. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.2018.431
Series/Report no.: ISSN;2477-9024
Abstract: La Grecia Clásica del siglo V a.C. vivía un momento particular de crisis que sustituyó el régimen tradicional aristocrático por el democrático. Tal situación dio origen a una educación nueva y de mayor complejidad. En este contexto, aparecieron con su estela de sabiduría los mejores pensadores que brillando por sus ideas filosóficas, éticas, políticas y educativas, cuyos planteamientos fundamentales constituyen los primeros postulados sociopolíticos de la educación y de mayor influencia para la cultura occidental. Por este motivo, este ensayo tiene como objetivo fundamental analizar los principales planteamientos sociopolíticos de la educación en el pensamiento filosófico griego antiguo, expuesto por sus tres más grandes representantes: Sócrates, Platón y Aristóteles. Del análisis emergió que (1) los planteamientos sociopolíticos de la educación se enmarcan en los principales interrogantes de orden antropológico, filosófico y ético; (2) le asignaron a la educación la tarea última de la existencia de la comunidad y de la individualidad humana; (3) la educación debía formar al “hombre griego”, al hombre libre; (4) la educación política deriva de la antropología y se realiza en la vida ética que se vierte en vida dentro de la polis; (5) la riqueza de los postulados sociopolíticos de la educación griega encuentra su fecundidad en su valor humanístico, que es distinta en estos filósofos.
Description: The Classical Greece of the fifth century a.C. lived a particular moment of crisis that replaced the traditional aristocratic regime by the democratic. This situation gave rise to a new and more complex education. In this context, the best thinkers who shone through their philosophical, ethical, political and educational ideas appeared with their wake of wisdom; Whose approaches constitute a set of socio-political postulates of education and of greater influence for Western culture. For this reason, this dissertation essay aims to analyze the main sociopolitical approachesto education in ancient Greek philosophical thought, exposed by its three greatest representatives: Socrates, Plato and Aristotle. From the analysis emerged that (1) the sociopolitical approaches of education are framed in the main questions of anthropological, philosophical and ethical order of the time; (2) they assigned to education the ultimate task of the existence of community and human individuality; (3) education was to form the "Greek man", the free man; (4) political education derives from anthropology and is realized in the ethical life that is poured into life within the polis; (5) the wealth of the sociopolitical postulates of Greek education finds its fecundity in its humanistic value, which is distinctive in these Greek philosophers.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3257
Appears in Collections:Febrero

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (12).pdf287 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.