Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3251
Title: | Claves epistemológicas para la formación de investigadores educativos |
Other Titles: | Epistemological keys for training educational researchers |
Authors: | Bermudez Garcia, José Ángel Morales Hidalgo, Paulina de los Ángeles García Zacarías, Jean Carlos |
Keywords: | investigación; educación; formación; investigadores; ciencia;research; education; training; researchers; science; customer service; organizational culture; corporate philosophy; positioning; taxi cooperatives |
Issue Date: | 28-Feb-2018 |
Publisher: | INNOVA |
Citation: | Bermudez Garcia, J. A., Morales Hidalgo, P. de los Ángeles, & García Zacarías, J. C. (2018). Claves Epistemológicas para la Formación de Investigadores Educativos. INNOVA Research Journal, 3(2), 83-98. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n2.2018.414 |
Series/Report no.: | ISSN;2477-9024 |
Abstract: | La formación para praxis científica de los investigadores educativos de nuestra Universidad se desarrolla bajo la mentalidad positivista, promoviéndose una cultura educativa de la férrea lógica instrumental y recetaria. Queda al descubierto la grave crisis epistemológica, un vacío ontológico y antropológico a la hora de comprender la realidad. Esta investigación se acerca existencialmente a las claves epistemológicas que pueden contribuir a pensar los procesos formativos y la praxis científica de los investigadores educativos para inscribirlos en el camino de la nueva ciencia conciencial que se está gestando contemporaneidad. El camino metodológico por el que transcurre la investigación es la Sistematización de Experiencias. De las experiencias sistematizadas emergieron tres claves teóricas fundamentales para la reflexión en el contexto de la educación universitaria, las cuales son: (a) pensamiento científico renovado; (b) educación e investigación con carácter existencial y; (c) de la metodolatría a la metodología científica. |
Description: | The formation for scientific praxis of the educational researchers of our University is developed under the positivist mentality, promoting an educational culture of the ironical instrumental and recipes logic. It is exposed the serious epistemological crisis, an ontological and anthropological vacuum when it comes to understanding reality. This research approaches existentially to the epistemological keys that can contribute to think the formative processes and the scientific praxis of the educational researchers to inscribe them in the way of the new consciential science that is being born contemporaneously. The methodological path through which theresearch takes place is the Systematization of Experiences. From the systematized experiences emerged three key theoretical keys for reflection in the context of university education, which are: (a) renewed scientific thinking; (b) education and research with existential character and; (c) from methodolatri to scientific methodology. |
URI: | https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3251 |
Appears in Collections: | Febrero |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
document (8).pdf | 403.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.