DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3250
Title: Análisis de la propuesta “Educa Radio” como recurso didáctico para los docentes de la educación básica elemental
Other Titles: Analysis of the "EducaRadio" proposal as a teaching resource for teachers of basic elementary education
Authors: Älvarez Cedeño, Eilin Nicole
Rodas Soto, Betty Isabel
Keywords: radio; agentes educativos; educa radio; recurso didáctico; aprendizajes formales; aprendizajes informales;radio; educational agents; educa radio; educational resource; formal learning; informal learning
Issue Date: 31-Aug-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: Alvarez Cedeño, E. N., & Rodas Soto, B. I. (2018). Análisis de la propuesta “Educa Radio” como recurso didáctico para los docentes de la educación básica elemental. INNOVA Research Journal, 3(8.1), 127-141. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.1.2018.728
Series/Report no.: ;728
Abstract: La radio nativa de la oralidad, en la convergencia de lenguajes multimediales ehipertextualidad continúa en la travesía de educar, informar y divertir.El medio radiofónico se lo concibe como un importante agente educativo; sin embargo, existe una marcada tendencia en considerara los medios masivos y con estos a la radio como instrumentos distractores y de manipulación mediática. En el contexto ecuatoriano y de muchos otros países de América latina, se han emprendido acciones para que los medios desarrollen contenidos educativos que favorezcan en los procesos de aprendizajes formales e informales. En el caso ecuatoriano se debe principalmente ala implementación de leyes y reglamentos en el ámbito de la comunicación. Desde este así deroel presente estudio analizala propuesta de Educa Radio,franja destinada cumplir con lo estipulado en el artículo 74 de la Ley Orgánica de Comunicación, respecto a la denominada hora educativa en medios audiovisuales. La investigación se aborda desde la dualidad que existe entre la comunicación y la educación, considerando el componente teórico y práctico de estas áreas disciplinares para reconocer el potencial de Educa radio,como un recurso didáctico para los docentes específicamente en el nivel de educación básica elemental.
Description: The native radio of orality, in the convergence of multimedia languages and hypertextuality continues in the journey of educating, informing and entertaining. The radio mean is conceived as an important educational agent; nevertheless, there is a marked tendency to consider the mass media and with them the radio as a distracting instrument and media manipulation. In the Ecuadorian social context and in many other countries in Latin America, actions have been undertaken so that the media can develop educational content that favors formal and informal learning processes. In the Ecuadorian case, it is mainly due to the implementation of laws and regulations in the field of communication. From this handle the present study analyzes the proposal of “Educa Radio”, strip destined to fulfill with the stipulated on article 74 of the Organic Law of Communication, with respect to the denominated educational hour in audio-visual means. The research is addressed from the duality that exists between communication and education, considering the theoretical and practical component of these disciplinary areas to recognize the strength of “Educa radio”, as a didactic resource for teachers specifically at the elementary level of basic education.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3250
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Agosto CIIM

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (16).pdf507.31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.