DSpace logo

Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3210
Title: Estudiantes universitarios en la enseñanza de la seguridad vial en la educación primaria. Caso de estudio: Escuela Trece de Abril (Loja-Ecuador)
Other Titles: University students teching road safety education in primary education.Case study: Trece de Abril elementay school (Loja-Ecuador)
Authors: García Ramírez, Yasmany
Ramírez, Ramiro
Duque, Edwin
Rojas Asuero, Henrry
Keywords: educación en seguridad vial; accidentes de tránsito; educación primaria; Loja (Ecuador);road safety education; traffic accidents; elementary school; Loja (Ecuador).
Issue Date: 30-Aug-2018
Publisher: Innova Research Journal
Citation: García Ramírez, Y., Ramírez, R., Duque, E., & Rojas-Asuero, H. (2018). Estudiantes universitarios en la enseñanza de la seguridad vial en la educación primaria. INNOVA Research Journal, 3(8), 83-94. https://doi.org/10.33890/innova.v3.n8.2018.611
Series/Report no.: ;611
Abstract: La educación en seguridad vial es uno de los pilares fundamentales para reducir las muertes por accidentes de tránsito. Varios países en el mundo tienen programas para enseñar seguridad vial a peatones y conductores en varios niveles: escolar, secundaria,para el registro de licencia, entre otros; sin embargo, la mayoría de ellos son países con altos ingresos per cápita. En Ecuador, como país de bajos ingresos, la educación vial se enseña parcialmente es escuelas primarias, no obstante, no es obligatoria para todos. En ese contexto, este trabajo tuvo por objetivo enseñar seguridad vial en una escuela primaria. Para cumplir con este objetivo, se instruyó a estudiantes de la carrera de Ingeniería Civil del a Universidad Técnica Particular de Loja para enseñareducación vial en la escuela “Trece de Abril” del Cantón Loja (Ecuador). Los estudiantes universitarios prepararon material didáctico y lo utilizaron durante sus clases de seguridad vial. Al finalizar el proyecto, se notó una gran acogida por los niños y el personal docente de la escuela, como también, se observó una gran satisfacción por parte de los universitarios, quienes se sintieron útiles para la sociedad.
Description: Road safety education has a key role to reduce deaths due to traffic accidents. Several countries worldwide have programs to teach road safety to pedestrians and drivers at various levels: elementary school, high school, for license driver registration, among others; however, most of them are countries with high per capita income. In Ecuador, as a low-income country, road education is taught primarily in elementary schools, however, it is not mandatory for all. In this context, this work aimed was teach road safety in a elementary school. To fulfill this objective, students of Civil Engineering major at the Universidad Técnica Particular de Loja were instructed to teach road safety at the "Trece de Abril" school in the Loja Canton (Ecuador). The university students prepared didactic material and use it in their road safety classes. At the end of the project, a great success was noticed by children and the teaching school staff, it was also a great satisfaction for the university students, who felt useful for the society.
URI: https://repositorio.uide.edu.ec/handle/37000/3210
ISSN: 2477-9024
Appears in Collections:Agosto

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (6).pdf660.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.